Azul marino és
el títol del darrer lliurament de la trilogia d’Ana Martí, creada per les
escriptores Rosa Ribas i Sabine Hofmann. Un esplèndid colofó per a unes
novel·les que pretenen explicar la vida a la ciutat de Barcelona (i a Espanya) durant
la dècada dels 50 del segle passat. La primera, Don de lenguas, està ambientada el 1952. La segona, El gran frío, el 1956. I la que
ressenyem avui, Azul marino, a l’últim
any de la dècada, el 1959.
Ribas
i Hofmann donen vida a una ficció molt documentada, treballada en extrem i
perfectament travada, que, de tan real, ens posa els pèls de punta. Mentre
llegia, pensava que els meus pares van
néixer en plena Guerra i que, per tant, van viure tota la seva joventut i
maduresa enmig de la grisor, la mediocritat, la por, la manca de llibertat i la
injustícia que la trilogia descriu. Se m’encongeix el cor. No és que la
trilogia em descobreixi cap cosa nova, però l’apropament quotidià a la vida de
l’època, el fet de poder-nos ficar dins la història, afavoreix la seva visió més
realista. I fa feredat.
La
trama transcorre durant l’estança de la Sisena Flota nord-americana al port de
Barcelona. La mort d’un mariner posa en marxa una investigació que han de
compartir les autoritats americanes i les espanyoles. El conflicte diplomàtic
està servit. Alhora, una altra línia argumental, relacionada amb les altes
esferes de la burgesia i la seva més absoluta prepotència i iniquitat, acabarà
confluint amb la primera. Podien haver anat per cantons separats i haurien
funcionat igual. Segurament hauria estat més versemblant que fos així.
Tanmateix, l’opció de lligar-les resulta més rendible des del punt de vista de
la ficció literària i segurament de cara al gust del lector mitjà.
Ribas
i Hofmann no s’estan de res. I en la novel·la tothom rep. Els baixos fons, els
americans, els policies espanyols i les senyores dames de la caritat
barcelonina, monges incloses. La societat és un fàstic, no hi ha un pam de net,
tot està muntat a partir de mentides, enganys, dissimulacions, temors, abusos i
vergonyes, però les nostres autores encara es reserven una mirada de
solidaritat envers els perdedors, els vençuts, els deixats de la mà de Déu.
Malgrat l’enorme drama que la novel·la descriu, també hi trobem picades d’ullet
molt agradables (per exemple, l’aparició dels escriptors de novel·letes
populars amb pseudònim, fins i tot la presència explicita de Francisco González
Ledesma) i moments d’humor i de tendresa.
El
personatge del policia de la BIC Isidro Castro és un personatge rodó, magnífic.
Tots l’haguéssim odiat si l’haguéssim conegut, però resulta perfectament
plausible dins del seu context. Crec que és un dels grans encerts de la novel·la,
amb les seves contradiccions, els seus cantons foscos i la seva capacitat innata
a l’hora de copsar tot allò que succeeix al seu voltant. També la protagonista,
Ana Martí, se’ns presenta aquí com un personatge independent, que ha crescut
interiorment, que ha evolucionat i madurat; ja no és aquella joveneta insegura
i preocupada de Don de lenguas.
Vull
manifestar l’encert del títol de la novel·la, Azul marino, que fa referència als uniformes d’hivern dels mariners
americans. Però per a mi és molt més, no ho puc evitar. Odio el color blau marí,
no suporto veure roba blau marí, especialment vestits jaqueta i similars. I sé
per què és, ho tinc molt clar. Em recorda la meva infantesa, l’ortodòxia estricta
d’aquest color, el seu paper simbòlic en el meu cervell: moltes coses eren blau marí perquè el blau marí era un color
discret i acceptat. El color dels mitjons fins al genoll, dels uniformes
escolars, de les faldilles dels col·legis de monges, de les jaquetes de llana, de
les americanes dels nens, dels vestits de comunió masculins, dels pantalons ben
planxats. El record d’un món fosc, obscurantista, amb la religió pertot arreu i
el silenci com a bandera. Un món que, per desgràcia, jo encara vaig viure i que
voldria oblidar.
Enhorabona
a Rosa Ribas i a Sabine Hofmann. I vosaltres, negrots, no us perdeu la trilogia, sisplau.