Espero que tothom em disculpi (i
especialment en Mariano Sánchez Soler). Amb un evident retard motivat per
l’excés de feina, l’estrès, l’època estiuenca i la calor infernal de la
canícula d’enguany, avui us ofereixo per fi la crònica de la intervenció de
Mariano Sánchez Soler als Juliols negres de la UB.
El títol era: L’anatomia del crim. Les deu claus del
gènere negre en cinema i novel·la. Com s’escriu un film noir? No cal que us
avanci que la ponència va resultar interessantíssima, amanida amb les bromes i
les fineses enginyoses que caracteritzen en Mariano Sánchez Soler (escriptor,
periodista, investigador i professor de la Universitat d’Alacant).
Sánchez Soler va començar amb una
introducció sobre els orígens del gènere, partint, evidentment, d’Edgar Allan
Poe. Va defensar allò que a mi tant m’agrada: l’existència d’un pacte entre
emissor i receptor, un pacte basat en el reconeixement de les convencions inherents
al gènere i en la fidelitat al codi prefixat. En paral·lel a l’enigma (Conan
Doyle, Christie, etc.) sorgeix el gènere negre americà (en la literatura i,
pràcticament alhora, en el cinema). Sánchez Soler va citar La llei de l’hampa, dirigida per Josef von Sternberg el 1927, com
la primera pel·lícula de Hollywood que recrea una història de gàngsters que
tracta sobre el crim organitzat.
Per a Sánchez Soler, el discurs
de la literatura i del cinema criminals són absolutament universals. Considera
que les incerteses en la terminologia indiquen que tenim un problema de
reducció quant a un gènere tan ampli. Es tracta de classificar-lo i d’acceptar
la seva evolució. La societat ha canviat, les concepcions de les coses han
canviat. El terme cinema negre pot potser definir uns films de contingut
ambigu, expressionista, que formalment creen un malestar específic. El “negre”
té a veure amb la composició visual de les imatges, amb l’estructura narrativa,
amb el realisme, amb la creació d’un món. En resum, que presenta una riquesa i
una complexitat gens menyspreables.
Quant al cinema, va establir la
següent classificació:
Cine negre clàssic: de 1941 a
1960
Thriller modern: de 1961 a 1990
(tipus Harry el Sucio o Harper)
Des de 1990: mestissatges,
influències, fusions (sense que l’element criminal deixi de ser el tret distintiu del gènere).
Va parlar de l’existència de
cineastes destacats que han dirigit films que adapten les claus genèriques a la
realitat dels seus països.
Tot seguit, Sánchez Soler va
passar a enumerar les claus que considera imprescindibles per confegir una obra
negra. Un decàleg que recull en el seu llibre
Anatomía del crimen.
1) La busca de la veritat (com en tota obra artística
o literària).
2) La intriga. Del qui al com, amb voluntat de
revelació. Partim de la recerca del qui (enigma) a la del com (hard-boiled). En el segon cas, l’ètica
de l’investigador no sempre coincideix amb l’oficial.
3) L’acció és essencial (l’acció domina per sobre dels
monòlegs interiors). Narració itinerant que descriu ambients i personatges molt
variats.
4) L’argument, la força de contar una història
(aventura indagatòria, intriga, realisme, espill en moviment).
5) L’accessori no existeix. Cap floritura. Tot al
servei de la història. Voluntat de narrar una història i atrapar al lector.
6) Construcció dels personatges. És important
conèixer-los bé abans d’escriure.
7) La força dels diàlegs (argot precís, sense abusar;
equilibri entre el que dius i el que mostres; cada diàleg relata una història i
pot definir un personatge).
8) Documentar-se per a ser versemblant. No caure en
errors fàcils ni en mimetismes. Una pistola no és un revòlver. Cal tenir
present, però, que la realitat pot no ser versemblant.
9) El món del crim. Mètodes creïbles (actualment, per
exemple, els verins com a armes i les trames rocambolesques han deixat pas al
realisme, a la recreació de la corrupció de la societat, etc.).
10) Res de trucs. Joc net amb el lector. L’autor no pot fer
trampes en la construcció de la trama ni dels personatges.
Evidentment, he resumit moltíssim
la ponència, però crec que cada un dels punts s’entén prou bé. A mi em sembla
especialment significatiu el número 5. En el gènere negre defenso amb fervor
que no hi hem de trobar cap floritura. Tot ha d’estar al servei de la història.
No pot haver-hi elements superflus que ens distreguin o ens enganyin.
És imprescindible saber atrapar
al lector (o a l’espectador) en una trama potent, versemblant, creïble, amb
personatges ben descrits i coherents i amb uns diàlegs àgils i entenedors.
Defenso el paper destacat de l’acció. Però puntualitzo que no cal entendre el
terme en el sentit de Hollywood. Acció també vol dir que la novel·la no
s’estanqui, que posseeixi un ritme i un moviment constants que no permetin mai
deixar de tenir ben enganxats els receptors.
I fins aquí hem arribat. En un
estiu ben negre (de calor i foc a l’Empordà), dono per tancades les cròniques
dels Juliols. Encara va haver-hi una darrera sessió, però va consistir en una
taula rodona en la qual hi vaig participar. Vaig compartir-la amb Paco Camarasa,
Mariano Sánchez Soler, David C. Hall i Francisco J. Ortiz i vaig aprofitar per
xerrar una mica sobre els autors catalans. Naturalment, no faré jo mateixa la
crònica de la meva participació. Per tant, ho tanquem aquí.
Que acabeu de suportar amb paciència
aquest horrible mes d’agost. Fins molt aviat, negrots.