Ahir vaig concloure la lectura de Cómo
escribo novela policíaca, del mestre de mestres Andreu Martín. Una obra a
mig camí entre l’assaig i la divulgació, publicada en castellà per l’Editorial
Alba i adreçada en teoria als “futurs” conreadors del gènere. En la pràctica,
però, el llibre és útil per a tots els amants de la negror que vulguin passar-s’ho
bé i, alhora, aclarir idees i conceptes.
El text està concebut com una guia orientadora, no debades s’ha inclòs en
la col·lecció “Guías del escritor”. Es tracta d’un compendi de tota la saviesa
atresorada per Andreu Martín al llarg de la seva dilatada carrera, com a autor de
primera línia però també com a conferenciant brillant i com a docent en cursos
d’escriptura. Diuen que no hi ha res millor que l’experiència. Doncs aquí
Andreu Martín ho demostra amb escreix.
Els qui tenim la gran sort de conèixer-lo, hem sentit la seva veu mentre devoràvem
les pàgines del llibre. Les seves anècdotes, la seva concepció de la literatura
policíaca com un “joc”, les seves cèlebres comparacions i exemples. Com a
estudiosa del gènere, m’han interessat molt les seves teories, que comparteixo
molt més del que ell es pensa. Quan em va dedicar el llibre, em va escriure: “Per
a l’Anna Maria, fent la prova per si de cas estem d’acord”. Doncs sí. Ara puc
dir-te, Andreu, que estem en general bastant d’acord. No en tot, evidentment
(segurament això no sol passar), però sí en la majoria de qüestions importants.
Quan vaig començar la lectura, vaig posar en marxa l’exercici habitual. Em
refereixo a marcar disciplinadament les pàgines. Aquest és el modus operandi típic dels investigadors,
sobretot quan manegem un text que augura un munt de citacions utilitzables en futurs
treballs. Tanmateix, de seguida vaig veure que això d’assenyalar era una feina
inútil. El contingut del llibre és tot tan útil, tan aprofitable i tan
interessant que ho havia de marcar tot. Em vaig estimar més continuar llegint i
gaudint, però vaig anotar mentalment ˗ja per sempre˗ que Cómo escribo novela policíaca s’hauria de
convertir en un dels meus textos de capçalera quan em posés a treballar.
D’una banda, Andreu Martín ens ofereix la seva opinió personal, i ho fa amb
un estil planer i sense solemnitat, però amb una agudesa extraordinària. D’una
altra, es recolza en una extensa i àmplia bibliografia que s’estén des dels
inicis del gènere fins a l’actualitat. És cert que, per al meu gust, hi
apareixen molt més els americans clàssics que els autors europeus més moderns;
i també és cert que, des del meu vessant científic i acadèmic, trobo a faltar
que les citacions estiguin clarament identificades.
Tanmateix, sé perfectament que la guia no pretén ésser un assaig universitari, sinó un manual manejable i divulgatiu per a un públic nombrós i heterogeni. Per tant, aquests dos detalls que esmento resulten absolutament irrellevants. Andreu Martín ens transmet una reflexió profunda i autoritzada sobre la importància del gènere i el paper que juga (o hauria de jugar) dins del món de la literatura. Trenca esquemes, desterra prejudicis, ens explica secrets, ens ensenya l’ofici. Ens fa obrir la boca amb sorpresa, ens fa riure, ens fa xalar. Al meu entendre, haurien d’existir molts més manuals d’aquestes característiques. Acostarien sense complexos el fet literari a un grup nodrit de públic i això, ara situant-me en el meu rol d'activista, penso que és una cosa que no té preu.
Tanmateix, sé perfectament que la guia no pretén ésser un assaig universitari, sinó un manual manejable i divulgatiu per a un públic nombrós i heterogeni. Per tant, aquests dos detalls que esmento resulten absolutament irrellevants. Andreu Martín ens transmet una reflexió profunda i autoritzada sobre la importància del gènere i el paper que juga (o hauria de jugar) dins del món de la literatura. Trenca esquemes, desterra prejudicis, ens explica secrets, ens ensenya l’ofici. Ens fa obrir la boca amb sorpresa, ens fa riure, ens fa xalar. Al meu entendre, haurien d’existir molts més manuals d’aquestes característiques. Acostarien sense complexos el fet literari a un grup nodrit de públic i això, ara situant-me en el meu rol d'activista, penso que és una cosa que no té preu.
Que ningú no es perdi Cómo escribo novela policíaca. Us encantarà.
I a tu, admirat Andreu, moltes gràcies.
I a tu, admirat Andreu, moltes gràcies.
Nota: el volum inclou un glossari dels escriptors i estudiosos citats i de
la principal bibliografia, de la mateixa manera que també inclou un apèndix amb
els consells d’alguns autors clàssics sobre com escriure novel·la policíaca.
6 comentaris:
Aquest llibre ja m'havia cridat l'atenció i amb la teva ressenya veig que és per a "tots els públics" no només per als futurs escriptors del gènere. Ja el poso a La Pila.
Gràcies.
Àngels
Un "must", el tinc pendent!!!
Gràcies Anna Maria!
Què he de dir. Moltes gràcies. Em passo el dia donant les gràcies a lectors que em miren amb simpatia. Si, de passada, els puc ajudar amb els meus acudits, ja en tinc prou per ser feliç. O sigui que gràcies, Anna Maria. Ja saps que, per a mi, és molt important l'opinió d'una persona sàvia com tu.
Oh, gràcies a tu, mestre! Gràcies per passar per aquí!
Sempre has parlat amb admiració de l'Andreu Martín; amb la teva ressenya, ho confirmes, comprarem el llibre, sens dubte!
Gràcies Anna, per tot!
Un autor que encara no he llegit, per bé que he llegit tot el que has escrit sobre ell i els seus llibres. El tinc a la llista de fa temps, i aquest llibre que ara ressenyes, tan bé com sempre, potser serà el primer. Gràcies!
Publica un comentari a l'entrada