Sang freda, de l’autor barceloní Biel Cussó, va ser la novel·la
guanyadora del IV Premi Memorial Agustí Vehí-Vila de Tiana, lliurat durant el
festival Tiana Negra del passat mes de gener. Una novel·la breu (177 pàgines) que
ara ens arriba de la mà de la Col·lecció Crims.cat de l’Editorial Alrevés. De fet,
a mi m’ha arribat molt aviat (gràcies, editors), perquè a les llibreries no hi
serà fins al mes de setembre.
Per anar obrint boca, us faig avinent
la meva ressenya, i així no us oblidareu de posar aquest títol a la llista de
les adquisicions pendents.
Sang freda és una novel·la especial, que es llegeix amb ganes i d’una
tirada, amb la urgència de voler saber cap a on derivarà la trama. Podem situar-la,
sens cap mena de dubte, dins de l’univers de la narrativa criminal més
capdavantera, aquella que es complau en allunyar-se de certs tòpics desfasats o
d’esgotadores recurrències previsibles. M’agrada el seu estil planer i directe,
amb pocs diàlegs però gens feixuc, sense elements sobrers i ben estructurat. La
història de tres curiosos personatges principals (tot i que n’hi ha alguns de secundaris
amb prou paper), les vides dels quals s’entrecreuen d’una manera absolutament
inesperada. I quan dic inesperada, és un “inesperada” de veritat, no es tracta
d’una paraula buida de significat, gastada de tant que s’ha fet servir.
Té molt de l’estil de la sèrie Fargo i dels germans Coen, la novel·la
de Cussó. En l’aparença externa dels espais que recrea, però sobretot (i això m’ha
semblat un tret distintiu que no havia trobat abans) en la història que
explica, vinculada a factors que poden semblar onírics, surrealistes, embogits
o inversemblants, però que acaben lligant perfectament. Tanmateix, allò que
haurem experimentat durant la lectura ja no ho podrem tirar enrere, per sort.
Així que ja haurem gaudit de tota una sèrie de sensacions d’incertesa, sorpresa
o estupor que ens ho hauran fet passar molt bé.
L’espai geogràfic no està
explicitat (aquesta aposta també m’agrada, i molt). L’única referència espacial
és un poble siberià. En canvi, és important l’espai climatològic, que
representa el reflex de l’interior d’un dels protagonistes, el sicari Vladimir.
Amb tot, els noms i cognoms triats per als altres personatges (Aniol Puigmartí
o Francesc Porcioles, per exemple), així com algunes al·lusions a taxis de
color groc i negre i a d’altres petits detalls, ens fan pensar que segurament
ens trobem a Barcelona. L’ambient, tanmateix, és estrany. Fred, boirós, incert,
enteranyinat. Fargo.
A Sang freda no hi trobarem períodes narratius inútils ni digressions
sense sentit. La ficció va al gra. Això, no cal dir-ho, és un tret del gènere
que a mi em resulta essencial. De fet, Sang
freda va tant al gra que, en alguns moments, mentre llegim, ens assalta el
dubte de si l’autor tindrà temps de resoldre-ho tot o s’acabarà oblidant d’alguna
cosa. Però no. No cal patir. No se n’oblida.
Em sembla que la novel·la no és
una obra exageradament ambiciosa, però que té tots els ingredients
(persecucions en cotxe incloses) per atrapar el lector i quedar ben rodoneta.
Sovint, la senzillesa, si està amarada d’enginy i honestedat literària, és un
grau.
Enhorabona, Biel. Recomanada.
9 comentaris:
Aquest ja el tenia a la llista de setembre i després de llegir la reva ressenya amb més ganes encara. Les referències a Fargo són força atractives.
Gràcies, Anna!
T'agradarà segur. És breu, senzilla, amena i alhora enginyosa. Hi passen coses i cosetes rares i també té un punt d'humor. Parlant ahir amb l'Àlex Martín Escribà, ell també deia que 'fargeja' molt.
Molt agradable de llegir.
Ja fargeja la coberta, que va ser el primer punt d'atracció. Segur que m'agradarà. ;-)
Aquesta caurà!!!
T'agradarà, Raquel. És diferent.
Interessant. I curiós el títol, oi? Picada d’ullet també a la trama?
Vols dir picada d'ullet a Capote? No, no. A Capote no. No hi té res a veure.
Sí, a Capote. Ah, bé, d'acord.
Una altra a la llista...
Publica un comentari a l'entrada