Recursos inhumans,
novel·la de Pierre Lemaitre publicada a França el 2010, arriba set anys després
a casa nostra de la mà de Bromera, en una magnífica traducció d’Albert Pejó, embolcallada
sens dubte per l’èxit rotund de la resta d’obres de l’autor, algunes de les
quals escrites amb posterioritat.
Recursos inhumans duu
el segell inconfusible de Lemaitre i aquest és un dels motius pels quals ens
costa vincular-la amb claredat a una etiqueta de gènere. No és una novel·la
negra a l´ús, malgrat que la trama i el rerefons són extraordinàriament foscos.
No és una novel·la carcerària, tot i que una part dels esdeveniments transcorren
rere els murs de la presó. No és una novel·la d’acció, però conté escenes que
podrien formar part del més trepidant (odio aquest adjectiu, tan gastat, però
aquí s’escau com un guant) cinema de Hollywood. I tampoc no podem considerar-la
una novel·la psicològica, per bé que les veus narratives (n’hi ha dues) s’expressen
en primera persona i les seves motivacions, sensacions, flaqueses i sentiments
ens arriben ben endins, de manera directa i sense filtres. Recursos inhumans no és res del que podríem suposar, però alhora és
totes aquestes coses. El talent de Lemaitre ens permet acostar-nos-hi des de
diferents nivells de lectura i gaudir-la a parts iguals.
La
història resulta duríssima. Un retrat sòrdid de la societat neocapitalista, del
nostre draconià entorn neoliberal: la dolorosa realitat de la crisi, de l’atur de
llarga durada, de la impossibilitat de trobar feina més enllà dels cinquanta,
de la desesperació i la pèrdua de l’autoestima, de la ràbia i la incomprensió,
de la devastació humana més absoluta. La trama resulta volgudament hiperbòlica,
és el recurs que empra Lemaitre per assegurar-se que el seu missatge ens arribi
sense lenitius, sense bàlsams, sense interferències. Per assegurar-se de
fer-nos mal. I ens en fa, perquè allò que caracteritza l’escriptura del francès
és precisament la seva capacitat per situar-nos, sempre, al bell mig de la
ficció. Mentre llegim, ens hi sentim decididament implicats, com si visquéssim
dins les pàgines del llibre.
Algun
aspecte de l’argument m’ha semblat deutor d’El
mètode Grönholm, la qual cosa no seria gens estranya atès l’èxit arreu del
món de la peça teatral de Jordi Galceran. Lemaitre acostuma a incloure a les
novel·les un bon nombre de referències i picades d’ullet intertextuals, i aquí
també n’hi ha unes quantes. Des de Sartre a Scott Fitzgerald i des de Kant a
Marcel Proust.
La
novel·la m’ha agradat. A banda del seu factor de denúncia, de crítica ferotge,
també m’ha semblat imaginativa i àgil. Però he d’admetre que alguna cosa m’ha
grinyolat. Crec que Lemaitre es podia haver estalviat la seva concessió a la
comercialitat. Jo hauria preferit un text més ombrívol i encalmat, potser més
intimista i filosòfic, potser amb un final més cru. I sobretot sense curses a
tota pastilla per l’autopista ni solucions de cine d’acció. Personalment, a mi
ja m’hauria estat bé.
Aquesta ressenya ha aparegut també al Portal Digital Núvol.
1 comentari:
Els temes tractats m’atrauen, però com que encara no he llegit res de Lemaitre i pel que comentes al final, no serà amb aquesta que començaré a llegir aquest autor.
Sí, tu, jo també estic fins al capdamunt d’això de trepidant, tipa!!!
Publica un comentari a l'entrada