Quan vaig assistir a la presentació de Narcolepsia, el seu autor em va causar unes
boníssimes vibracions. Un fuster de professió que havia iniciat l’aventura d’escriure:
novell, jove, xerraire, expansiu, molt il·lusionat. Em va sorprendre que Jordi
Canal, amb la seva solvència contrastada, lloés de manera tan entusiasta una òpera
prima. Em consta que és molt exigent. Poques setmanes després, va arribar la contundent
ressenya de Sebastià Bennasar, el qual, com ha demostrat sobradament, sempre
diu el que pensa i mai no emet elogis gratuïts. Per tant, us podeu imaginar les
meves expectatives en enfrontar-me a la novel·la.
Ara, un cop acabada la lectura, encara estic una mica fora
de joc. I em pregunto com puc definir amb exactitud l’experiència que ha
representat submergir-me en les pàgines de Narcolepsia.
Vagi per endavant que no sóc gaire amant de les novel·les
de narcos i que, després de llegir fa
anys La Reina del Sur, d’Arturo Pérez
Reverte, no em van quedar gaires ganes de tornar-hi. Tanmateix, no puc negar
que l’aventura de Jordi Ledesma m’ha seduït absolutament.
Narcolepsia és un text magne, brutal, increïble.
Una història tan realista i ben travada que sembla impossible que l’autor no
sigui ell mateix un membre d’aquest terrible món de les màfies de la droga.
Parlem d’una narrativa en vena, intuïtiva, directa, sense intermediaris. Literatura que brota com un torrent i que s’atreveix amb tot. Una trama que arrasa, que es belluga del principi al final amb una naturalitat esfereïdora, amb uns personatges rodons, magníficament construïts (tant els principals com els secundaris); unes descripcions insòlites (sé que Jordi Ledesma no ha viatjat a tots els llocs que descriu); i uns diàlegs àgils i perfectament mesurats.
Parlem d’una narrativa en vena, intuïtiva, directa, sense intermediaris. Literatura que brota com un torrent i que s’atreveix amb tot. Una trama que arrasa, que es belluga del principi al final amb una naturalitat esfereïdora, amb uns personatges rodons, magníficament construïts (tant els principals com els secundaris); unes descripcions insòlites (sé que Jordi Ledesma no ha viatjat a tots els llocs que descriu); i uns diàlegs àgils i perfectament mesurats.
Ignoro si el text inclou alguns tòpics del subgènere.
No he llegit prou novel·les que s’hi puguin incloure. Però sí que puc constatar
que, al marge de la història mafiosa, Narcolepsia
conté un viatge iniciàtic: el d’un pillastre de la Barceloneta, com deu haver-hi
tants, que un dia qualsevol decideix prendre el camí equivocat. A la novel·la
no se salva res. Res ni ningú. El món és amoral de mena, la corrupció domina
arreu. No obstant això, com tots els murris del món, Julio Perla també posseeix
el seu particular codi ètic.
El ritme narratiu és trepidant, molt visual, de
tècnica inequívocament cinematogràfica. Ledesma fa coses sorprenents, com
deixar anar certs adjectius que, com a narrador, el posicionen. M’ha semblat
suggeridor, singular, personalíssim. Sobretot perquè l’oralitat de la novel·la
resulta palpable. En alguns fragments, el lector té la sensació d’estar assistint
en primícia a una narració en veu alta, a una mena de crònica periodística d’uns
fets que poden arribar a posar-nos els pèls de punta.
Em pregunto, com també fa Bennasar a la seva ressenya,
què ens espera ara. Jordi, et felicito. Però, nano, no ens enganyem. Tu mateix
t’has posat un llistó molt alt.
6 comentaris:
Fa molt bona pinta, espero poder comprar-lo aviat
Carai, quina ressenya més engrescadora; el posarem a la llista. Tura.
Un altre per la llista. Jo no vaig arribar ni a la meitat del llibre amb LA REINA DEL SUR. I això que l'amiga que m'ho va recomenar va dir que era "la novel-la més rodonad'en Pérez Reverte".
Molt bé per Jordi Ledesma. Gràcies per la crònica
Sembla interessant. Una altre a la llista.
El títol ja em crida l'atenció...i després de llegir la ressenya.... un altre que cau segur!
Una abraçada!
Publica un comentari a l'entrada