Els malalts de lletraferidura estem submergits perpètuament
en un enorme maremàgnum lector. Hores i hores de devorar pàgines ens han dotat
d’un bagatge que creix cada dia i que, per descomptat, és personal i
absolutament intransferible. Tots tenim el nostre gust particular, les nostres inclinacions,
però sempre sabem reconèixer una bona novel·la. Aquest reconeixement representa, ja d’entrada,
un bon motiu de felicitat: la promesa d’un gaudi segur. En canvi, allò que no resulta tan
habitual és la sensació que la bona novel·la
ens l’han escrit expressament, com si l’autor ens hagués endevinat totes les
preferències, com si ens hagués encarregat un vestit tallat i confeccionat a
mida. Quan això passa, els malalts de lletraferidura
ens sentim transportats per una eufòria difícil d’explicar.
Aquesta és la sensació que, ni més ni menys, he experimentat amb La maleta sarda, de Margarida Aritzeta, publicada per Columna l’any 2010.
Aquesta és la sensació que, ni més ni menys, he experimentat amb La maleta sarda, de Margarida Aritzeta, publicada per Columna l’any 2010.
La maleta sarda no és una novel·la negra, però s’empara en molts
dels recursos del gènere per construir la història. Fa de mal definir, però podríem
atribuir-li adjectius com misteriosa, enigmàtica, intel·ligent, suggeridora, refinada,
culta, ben documentada, intrigant, tendra, estilísticament potent. Fins i tot presenta
alguns fragments decididament poètics. Posseeix tots els ingredients que
necessita un lector sensible i exigent, amb una excel·lent construcció dels
personatges (en certa manera és, abans que cap altra cosa, una novel·la de
personatges) i una acurada recreació dels ambients.
A La maleta sarda, ficció polièdrica que arrenca amb un crim i que es
basteix al voltant de la recerca d’un llibre antic i molt valuós, el ritme no
decau mai, però l’autora es pren el seu temps. Com que el gruix de l’acció té
lloc a Sardenya, m’atreveixo a considerar que el to de la novel·la és plenament
illenc. Ja sabem que, en qualsevol illa del món, la cadència de la vida batega
amb un compàs propi, especial. L’esdevenir del temps adquireix un ritme alentit, diferent, únic. Com una troca que es cabdella i es descabdella, el misteri atrapat
entre les pàgines del llibre ens va atrapant també a nosaltres, en porta
endavant i endarrere, ens genera incerteses, ens fa dubtar. Hi ha una ben
trobada ambigüitat en La maleta sarda, un punt boirós que ens insinua
els secrets ancestrals, sovint silenciats, d’un territori fosc, ancorat en el
passat, cruel i salvatge.
Margarida Aritzeta sap conjuminar
a la perfecció les diverses peces del seu trencaclosques. Sense deixar de petja
un sentit de l’humor molt ben dosificat, imprescindible per fer versemblant el conjunt,
ens aboca al factor mediterrani i sensual de la història. Així, s’entreté plàsticament,
gairebé mantenint-nos dins d’una constant sinestèsia, en la cultura
gastronòmica, la bellesa del paisatge, la voluptuositat carnal. Al mateix
temps, els valors intel·lectuals, les referències erudites, el delit per la
música i, per damunt de tot, per la literatura i els llibres antics, atorguen a
la història una dimensió culta que es complau en generar un refinat plaer estètic.
La maleta sarda conté també una
reflexió metaliterària. Aprofitant la seva formació, Aritzeta planteja coses. S’interroga
(i ens interroga) sobre el sentit de la literatura, sobre el procés de l’escriptura,
sobre la tasca científica de l’investigador, sobre el valor de la paraula, dels
llibres, dels manuscrits. La conjunció aconsegueix demostrar que el gaudi dels
sentits i el conreu de l’intel·lecte no necessàriament transiten per camins
diferents.
Enmig de tot això, un conjunt de personatges,
d’una gran varietat, representen tots els papers de l’auca. Els viatges
Perpinyà-Barcelona-Sardenya demostren la importància que en la literatura
posseeix una bona tasca de documentació. I, per damunt de tot, una intel·ligent
simbiosi entre realitat i ficció, entre passat i present, entre història i
llegenda donen vida a una trama inoblidable, que ens entafora dins les entranyes
d’una Sardenya feta d’atavismes obscurs, drames rurals, enemistats entre famílies,
revenges i morts.
No us deixeu perdre aquesta joia, negrots.
Us encantarà.
8 comentaris:
Realment la poses molt interessant. De segur que ho és, vaja. Aniré a cercar-la amb els gats. Moltes gràcies.
Un altre per posar a la llista. Sembla interessant de debò. Gràcies.
MARTA VALLS
Margarida Aritzeta ja és garantía abans de llegir i si, a més a més, en aquest cas, ve avalada per una bona critica és qüestió de tenir molt en compte la novel•la. Gràcies Anna!
Amb tants adjectius, segur que és una excel·lent novel·la!
La posaré a la llarga llista de llibres per comprar...
Gràcies per la ressenya Anna!
Tura
No me la penso deixar perdre pas! Tot el que n'has dit em fa desitjar llegir-la! A veure com m'ho faig, però tard o d'hora els meus ulls recorreran les seves pàgines.
Moltes gràcies per una altra ressenya amb cara i ulls!
No me la perdré!
Una abraçada!
Avui molt possiblement l'aniré a comprar :D
Estic seguríssima que t'agradarà molt, Gemma.
Publica un comentari a l'entrada