Harlem Nocturne

dilluns, 31 de desembre del 2012

Un 2013 ben negrot!



Benvolguts negrots,
 
Per celebrar el final del 2012, em complau compartir amb vosaltres, com he fet altres anys, un microrelat. Enguany pertany a Juan José Millàs. Espero que us agradi.
 





Carta del enamorado 
 
Hay novelas que aun sin ser largas no logran comenzar de verdad hasta la página 50 o la 60. A algunas vidas les sucede lo mismo. Por eso no me he matado antes, señor juez.






I... AVUI QUE OBRIM LA PORTA DEL NOU ANY, US DESITJO QUE TINGUEM UN
2013 BEN TERRORÍFIC I BEN NEGROT!


diumenge, 30 de desembre del 2012

"La Cua de Palla" amb accent germànic

 
En Thomas Przybilka es un autor de l'Alemanya de l'Est, que actualment viu a Bonn, on va crear el BoKas, un arxiu de literatura secundària sobre novel·la negra.
Aquest any ha rebut el premi Glauser, el més important d'Alemanya de novel·la negra, i a la televisió  li van fer el un reportatge. Com podreu observar, Przybilka apareix  amb La Cua de Palla, l'esplèndid estudi de Jordi Canal i Àlex Martín Escribà, entre les mans.
És un bonic reconeixement.
Enhorabona, amics!


dijous, 27 de desembre del 2012

El hombre ilustrado, de Ray Bradbury



Aquest any 2012, que ha estat el de la mort de Ray Bradbury, no podia deixar de llegir un seu llibre de relats que feia temps que tenia en la lleixa d’espera. Em refereixo a El hombre ilustrado, publicat per primer cop l’any 1951. Per desgracia, la traducció de què disposo no m’ha acabat de convèncer. Els contes m’han agradat moltíssim, però la traducció ha trontollat, senyal inequívoc de la seva importància (i, per tant, del valor de la feina dels traductors, que aprofito per reivindicar).
El hombre ilustrado és un recull de 18 narracions a les quals hem de sumar-hi 1 pròleg, 1 introducció i 1 epíleg. Tot plegat constitueix una ficció entrellaçada que té com a fil conductor un personatge, aquest home il·lustrat que dóna nom al conjunt. Un artista de circ tatuat de cap a peus que presenta una insòlita i fantàstica característica: els seus tatuatges, veritables escenes gravades damunt la pell, tenen vida pròpia. Expliquen històries vívides i esfereïdores, sense que el seu portador hi pugui intervenir ni ho pugui evitar.



Els relats són futuristes, catastrofistes, distòpics, en la línia de la literatura especulativa i apocalíptica de Bradbury. De fet, l’intitulat Los desterrados ve a ser una mena d’embrió del que després esdevindria la seva novel·la més celebrada, Fahrenheit 451, de 1953. A Los desterrados hi trobem, vivint al planeta Mart, els grans autors de la literatura universal, que han estat foragitats de la Terra perquè els seus llibres (com a Fahrenheit) estan prohibits i es consideren responsables dels mals de la humanitat. Des de Shakespeare a Dickens passant per Allan Poe, Hawthorne o Bierce, tots representen el gran perill que la censura intervencionista de la Terra no pot tolerar.
El hombre ilustrado, com tota distopia, desassossega, inquieta, angoixa. Una part dels relats tenen lloc fora del nostre planeta, sobretot a Mart. Però també d’altres es desenvolupen aquí, en un esdevenidor incert i, a voltes, atemporal. A La hora cero, els extraterrestres que volen envair-nos han trobat els millors aliats, els més crèduls i febles: els nens terrícoles. Tanmateix, en altres històries som els terrícoles els invasors.
 


El visitante m’ha semblat especialment colpidor, amb un planeta Mart que serveix per abandonar els malalts procedents de la Terra. Allà resten aïllats fins a la mort, per evitar el contagi. Sols, perduts en un indret llunyà i hostil que treu el pitjor d’ells mateixos. També m’ha impactat La pradera, una mena de premonició de les addiccions als avenços virtuals, on uns nens terribles acaben superant els límits raonables.
No hi ha lloc a l’esperança. Les històries són potents, dures, sorgides de la ploma d’un geni que demostra en cada línia que la ciència-ficció pot ser, sens cap mena de dubte, una digníssima representant d’allò que mal anomenem  “alta literatura”. Bradbury planteja reflexions universals i se serveix del gènere com un instrument personalíssim i prou modern en el moment de la seva aparició. Se sent molt preocupat per la deriva humana i ens fa arribar un avís ben clar. Us recomano vivament el recull. I us recomano també pouar en tota la producció d’aquest gran mestre del segle xx. Res no em sembla millor que concloure la ressenya amb les seves paraules, extremadament aclaridores. Combrego totalment amb elles, especialment amb allò que es llegeix entre línies: el fantàstic i la ciència-ficció s’han de reivindicar. No hi ha res pitjor que el fonamentalisme acadèmic i pseudointel·lectual, per més que alguns d'aquests acadèmics i pseudointel·lectuals es postulin a ells mateixos com a veritables defensors de la sapiència humana.  

En mis obras no he tratado de hacer predicciones acerca del futuro, sino avisos. Es curioso, en mi país cada vez que surgía un problema de censura salía a relucir como paradigma de la libertad Farenheit 451. Los intelectuales, ya sean de derechas o de izquierdas, siempre tienen miedo a lo fantástico porque les parece tan real ese mundo que creen que estás intentando engañar y, evidentemente, así es. (…) Vivimos en un mundo que nos absorbe con sus normas, con sus reglas y la burocracia, que no sirve para nada. Hay que tener mucho cuidado con los intelectuales y los psicólogos, que te intentan decir lo que tienes que leer y lo que no.
 



diumenge, 23 de desembre del 2012

Humor negre per felicitar el Nadal: us dedico un relat




Estimadíssims negrots,
Com cada any, des d'aquest espai tan nostre i tan fosc, us vull felicitar les festes. No és que hi cregui especialment, però ens trobem enmig del solstici d'hivern, un dels rituals de pas de la nostra cultura, i em ve molt de gust compartir amb vosaltres els meus millors desigs. Siguem feliços a desgrat de tot, si és que podem.
Em sembla que no hi ha millor manera de celebrar-ho que oferir-vos un petit relat, humorístic i un pèl negrot. Espero que us arrenqui un somriure. I us aviso, per entendre la història és necessari posar molta atenció al seu títol.
 
 
TEMPS DE FAM
 
Enguany, la solemne celebració  catedralícia  de la tradicional missa de Nadal ha quedat  totalment aigualida. Per més que el bisbe, el mossèn i els escolanets ho han intentat, a l’hora de la veritat no hi ha hagut cap manera de trobar el gall.  
 
 
 

dimarts, 18 de desembre del 2012

Dues noves novel·les negres en català: dues noves alegries


Avui, negrots, us vull fer un d'aquells anuncis que m'encanten. En el marc de la col·lecció de novel·la negra en català Crims.cat, de l'Editorial Alrevés, aviat apareixeran dues noves entregues, la número 5 i la número 6. Ambdues han sorgit de l'esmolada ploma de  dos bons escriptors que lluiten per la nostra llengua i per la nostra literatura. Dues persones a les quals admiro i que aprecio molt: Jaume Benavente i Sebastià Bennasar. 
 
Evidentment, no puc desvetllar gaire res, però sí que us vull mostrar les portades i fer-vos algun petit avançament que, de ben segur, us posarà la mel als llavis.
 
D'entrada, els dos títols em semblen molt suggeridors, poètics i prometedors. Ja em direu què en penseu vosaltres.
 
La novel·la de Jaume Benavente s'intitula Lluny d'aquí i l'acció té lloc a Barcelona, al barri d'Horta (la fotografia de la coberta és del carrer de la Font d'en Fargues). Hi trobarem nous personatges: un investigador (en certa manera amateur) experiodista de successos i el seu pare, llibreter del barri. Segons que l'autor ens apunta, és un llibre sobretot d'intriga i suspens on la policia hi té un paper secundari. 
Coneixent la capacitat de Benavente per crear atmosferes, ja puc garantir que pagarà moltíssim la pena. De fet, díficilment puc contenir la meva impaciència.  
 
 
 
La novel·la de Sebastià Bennasar té un títol igualment encisador: El país dels crepuscles. En aquest cas, l'ambientació no és urbana. L'autor parla de "neu, crims, llops, esglésies romàniques i l'aparició del comissari Fuster". La paraula "llops" i la paraula "neu" han desfermat totes les meves passions. En converses amb en Tià, m'ha confirmat que "m'agradarà". I ell em coneix molt bé. Una intriga criminal al nord del país, a les muntanyes, amb uns animals tan magnífics i enigmàtics com els llops... enmig d'un clima hivernal...
 
Ai, que no puc esperar, així de clar.    
 
 
 
 
D'altra banda, crec que el format de coberta de la col·lecció és estèticament perfecte.
En fi, que aquestes dues noves alegries em fan molt feliç. I resto a l'espera... tot desitjant que passin uns quants dies i que el nou any ens arribi juntament amb un país de crepuscles i ben lluny d'aquí...
 
Fins aviat, negrots.  
 

dijous, 13 de desembre del 2012

Tiana Negra: arriba el Festival de Novel·la negra en català





Neix la iniciativa Tiana Negra, que parteix d'una magnífica idea de Sebastià Bennassar: la intenció de donar vida, amb una necessària voluntat normalitzadora, a un Festival exclusivament dedicat a la narrativa negra en llengua catalana. Com us podeu imaginar, després de la meva militància activa en aquest sentit, no puc estar més contenta.
 
Com indica la presentació al bloc del Festival, Tiana negra és el primer festival de novel·la negra catalana. És una iniciativa del periodista i escriptor Sebastià Bennassar i neix amb l'objectiu de prestigiar la literatura negra que es fa en la nostra llengua i donar-li un espai on es pugui debatre sobre el gènere. Dos dies plens d'activitats dedicats exclusivament a la literatura negra escrita en català al municipi de Tiana.
 
Us enllaço el BLOC del Festival, perquè tot el que jo pugui explicar aquí ho trobareu  allà molt més ben detallat. També us deixo AQUÍ el programa complet.
 
Em sento molt honorada de participar en la primera edició d'aquesta trobada, que espero resulti fructífera i engrescadora, i de compartir cartell amb gent de la vàlua de Sebastià Bennassar, Àlex Martín Escribà, Jordi Canal, Lluís Llort, Jaume Benavente, Pau Vidal, Marta Banús, Salvador Balcells, Maria Dolors Sàrries, Marc Moreno i em sembla que de segur m'oblido algú. Tanmateix, el bloc inclou una petita aproximació biogràfica dels participants on hi som tots (jo sóc aquesta- petita concessió a l'autobombo).
 
Negrots, espero que no us hagi de posar falta i que el dia 25 i 26 de gener de l'any vinent quedi des d'avui reservat en la vostra agenda. No podeu fallar.

Aquí trobareu una entrevista a Ràdio Tiana amb Sebastià Bennassar i Ester Pujol, alcaldessa de Tiana, que paga molt la pena sentir.
 
I que visquin l'activisme literari, la novel·la negra i la llengua catalana! 
 
 
 
 
 
 

dimecres, 12 de desembre del 2012

Triomf d'alguns amics


 
 
Avui tenim una coseta per celebrar. La web LeeMisterio.com ha atorgat uns premis a les millors novel·les, personatges i editorials del gènere durant l'any que ja s'acaba.
Estic molt contenta d'anunciar que la nostra amiga, la sotsinspectora de la policia Rebeca Santana, protagonista de la sèrie de Susana Hernández (de moment amb dos títols, Curvas peligrosas i Contra las cuerdas), ha guanyat el concurs en la categoria de millor personatge femení. Rebeca Santana, una sotsinspectora  complexa i carregada de personalitat, sens dubte s'ho mereix.
També s'ha endut el premi l'Editorial Alrevés, molt coneguda dels seguidors del bloc perquè és la responsable de la col·lecció de novel·la negra en català Crims.cat i, a més, és l'editorial que publica les obres  de la Susana. Com a novel·la millor ambientada, també ha aconseguit el guardó un altre títol d'Alrevés, Las flores de Baudelaire, de Gonzalo Garrido. Tot queda a casa, negrots.  

Jordi Ledesma Álvarez, amb la seva novel·la Narcolepsia, ha quedat finalista. Evidentment, tractant-se d'una òpera prima, la trajectòria està molt bé. Et felicito, Jordi. 

Enhorabona a tothom. És una manera fantàstica de cloure l'any i d'encarar amb il·lusió el 2013.

Per cert, no vull deixar de dir que l'amic Salvo Montalbano ha estat el millor personatge masculí i els llibres de Jo Nesbo protagonitzats per Harry Hole han obtingut el premi a la millor sèrie.

Fins aviat, negrots.