Harlem Nocturne

dimarts, 6 de juny del 2017

Carlos Zanón, nou comissari de la BCNegra




Amb el mes de juny ens ha arribat la notícia. Per fi sabem qui serà el pròxim comissari de la BCNegra. I la veritat, la tria no em pot semblar més encertada. 

En primer lloc, perquè Zanón és escriptor. I fa temps que penso que la mirada necessària en aquests festivals és precisament la del creador, la de l'autor. Fins ara teníem algú tan conegut i implicat com Paco Camarasa, però la seva posició era una altra, la del llibreter. Em sembla bo que es produeixi un canvi de paradigma, un relleu. Potser servirà per valorar altres aspectes
en el model de festival. 

Al meu entendre, necessitem aquest perfil en els llocs estratègics de la cultura. No buròcrates ni tècnics, sinó professionals amb idees que coneguin des de dins quines són les mancances i les necessitats dels esdeveniments i quina ha de ser la seva projecció de cara al consumidor. Jo sempre trobo a faltar que hom parli més de literatura i menys de policies i de lladres en aquests festivals, que al cap i a la fi és del que tracten: de literatura. Passa en molts sectors. No debades fa molt de temps que alguns reivindiquem que cal consultar els experts a l'hora de prendre decisions (professors quan es parla d'ensenyament, metges i infermeres quan es parla de sanitat, etc.). Es tracta d'una qüestió d'una evidència incontestable, però sovint no es produeix.
En faltar Camarasa, corríem aquest risc. Però no. Per sort, no ha passat. Per tant, felicitem-nos.       

En segon lloc, alabo la tria de Zanón perquè és un home intel·ligent, competent i honest, un gran escriptor respectat per tothom. Un poeta, amant de les paraules i de la música. Una persona sensible i assenyada, modesta de tarannà, que manifesta textualment que "allò que valora més en la gent és la intel·ligència i la bondat". Avui ningú no parla de la bondat, que sembla un valor caigut en desús, gairebé una feblesa que no ens podem permetre en una societat cada cop més desnaturalitzada. Si trobem algú capaç de col·locar aquesta idea enmig del seu discurs vertebrador, em mereix tot el reconeixement. 

I, en fi, trobo que ja són prou raons per defensar la tria, però és que, en tercer lloc, aprecio en Zanón. El respecto, me'l crec. És així. Fa anys que el conec.
I m'agrada.     
Endavant, Carlos. Seràs un comissari magnífic, n'estic segura.




4 comentaris:

abrirunlibro ha dit...

Fantàstica entrada, Anna! Visca Zanón!

Anna Maria Villalonga ha dit...

Sí, visca. Estic molt contenta.

Unknown ha dit...

Un perfil ideal per a comissari de la BCN Negra. Molt bona elecció.

Shaudin Melgar-Foraster ha dit...

M'ha fet gràcia veure que Zanón i jo,ves per on, coincidim en una cosa: també allò que valoro més de la gent és la inteŀligència i la bondat, sense cap mena de dubte.
Estic d'acord amb tu, no saps fins a quin punt, pel que fa a tenir professionals del ram a càrrec del que sigui del ram en qüestió. Aquí, per exemple, avui en dia, qui fa i desfà a les universitats són els burocrates, els managers de bancs i els mateixos bancs —tal com ho llegeixes—, els professors no pinten res a l'hora de fer decisions, i així va tot. Per tant, comprenc molt bé el que comentes. I quan a parlar de literatura, i no de lladres i policies, als festivals de noveŀla negra, em sembla de pura lògica!
Enhorabona a Carlos Zanón!