Harlem Nocturne

divendres, 18 de març del 2016

Quaderns, de Ramona Solé





Quaderns és la primera novel·la de Ramona Solé, lleidatana lletraferida i blocaire a la qual fins fa poc coneixíem bàsicament pels seus posts i comentaris literaris.
La novel·la és passadora de llegir. Compleix una de les finalitats que ens pot deparar la literatura, la d’esdevenir un divertiment amè. Es tracta d’una ficció lleugera, poc o gens negra, que s’esdevé en un petit poble de les comarques de Lleida i que s’inscriu de ple en un costumisme rural i casolà.
El cas criminal no és gens important. De fet, sabem de què va des del començament. El que importa és la reacció coral de tot un poble, que l’autora descriu des del coneixement directe. La novel·la té un munt de personatges. No amagaré que recordar els noms de tanta gent m’ha resultat un exercici titànic. Jo, que sóc amant d’evitar les multituds i els noms! No podem oblidar, però, que és una òpera prima.
La novel·la és plena d’embolics. M’ha recordat una mica els vodevils de la meva tesi doctoral. Infidelitats, enganys, mentides, secrets, antigues rancúnies... En fi. Allò que ens demostra que res no és el que sembla i que no hi ha un pam de net, com als culebrots. 
Una lectura adequada com a distracció per a aquestes vacances de Setmana Santa.
Feliç dia, negrots.



4 comentaris:

jomateixa ha dit...

Moltes gràcies ;)

Anna Maria Villalonga ha dit...

De res, Ramona!

Lluís Bosch ha dit...

Anna M. et deixo aquí un enllaç que t'agradarà, un article magnífic sobre els termes "bloc" i "blocaire" d'en Gabriel Bibiloni. Vé al cas perquè a la ressenya uses el terme. Porto temps donant-li voltes i la mirada analítica d'en Bibiloni m'ha resolt el dilema. Si tens temps i te'l llegeixes, m'agradarà saber com ho veus.
Disculpa'm per anar-me'n por los cerros de Úbeda...
http://bibiloni.cat/blog/blog.pdf

Anna Maria Villalonga ha dit...

Ja, ja l'havia llegit fa temps. Però blocaire m'agrada.