Tu agafes i un dia
acceptes el repte una mica insensat de coordinar una antologia, una antologia
de relats negres escrits per dones, autores que puguin matar literàriament. I
contactes amb algunes, triades entre el bo i millor, i els ho dius: voleu formar
part d’aquest projecte assassí? I elles responen que sí, com una sola veu i
absolutament entusiasmades (es veu que la cosa de matar entusiasma) i, sense dilació,
es posen a treballar. I entre les autores hi ha una principatina que viu a
València (així, amb accent obert) a la qual admires però que només coneixes
virtualment. Il·lusionada, també li envies el correu: ep, vols participar en
això i ser una dona que mata? I la principatina, que ara viu a València i que
ja no se sap si és més valenciana que principatina, s’afegeix a la causa, que
sí, que sí, que m’hi poso i assassino qui calgui, no pateixis gens. I apa, ho
fa. I el resultat de tot plegat es converteix en un recull magnífic, d’èxit
inesperat i insòlit, on la contribució de la principatina/valenciana que de nom
es diu Núria i de cognom Cadenes brilla com una perla enmig del conjunt.
I ves per on que la
nostra amiga, ara ja sí, desvirtualitzada i ben abraçada, escriptora de raça,
llibretera de luxe i activista cultural de primer nivell, no es conforma amb la
seva petita història ‒petita de curta, no de bona, que en aquest país convé aclarir-ho
tot‒, no es conforma, deia, i continua escrivint. La veig abocada damunt del
paper els dies de festa, a les nits, en hores perdudes. La veig a l’autobús, gargotejant
idees a la llibreteta, apuntant sensacions, expressions i mots. I la veig fent
créixer calladament aquell petit relat que era molt bo però molt curt i que tant
havia agradat a tots els lectors i que tant prometia perquè entre línies s’hi
podien llegir totes les xacres del món.
I la nostra principatina
que viu a València i que de nom es diu Núria i de cognom Cadenes acaba la
història sense explicar-ho gaire i l’envia a un concurs literari. I és un concurs
literari molt important. De fet, el més important del gremi negrot en llengua catalana.
I, és clar, com que és una escriptora sublim, valenta i lliure, guanya l’insigne
guardó. I això honora també els membres del jurat que, inopinadament, s’atreveixen
a premiar una obra absolutament al marge del cànon del gènere, un text
especial, original, innovador, fresc i desinhibit. I tu et sents feliç com un
anís pel reconeixement de l’admirada principatina de València, perquè te l’estimes
i perquè, per damunt de tot, saps perfectament que ningú com ella es mereix aquest
èxit. Perquè és una escriptorassa brillant, que ha parit una novel·la excelsa a
partir de quatre pàgines bones però breus, que s’ha atrevit a irrompre en un àmbit
que no coneix i ho fa fet amb l’aire renovador que aquest àmbit necessita, que
ens ha dit: ep, que la llengua catalana és emmotllable, permeable, rica, antiga
i nova, candent.
I tu vols demanar-li que
no deixi d’escriure en negre. Que hi ha unes quantes dones que ja fa un temps
que advoquem per canviar i oxigenar les coses, que el gènere necessita respirar
i modernitzar-se, que som al segle XXI, que ja no val tot, que ja no val segons
què. I vols dir a tothom, proclamar als quatre vents, que tenim autores com la
nostra principatina de València capaç d’explicar el món, la naturalesa humana,
la violència i el dolor com poca gent sap fer-ho. Sense cap embut, pouant en la
profunditat del cervell i l’ànima dels personatges, mostrant-nos la brutícia
tal com és, enorme i pertot. I perquè ho fa en un català esplèndid, amb les
paraules justes.
I tu continues sentint-te
extremadament feliç, perquè admires la gent que treballa bé, perquè admires la
intel·ligència, la perspicàcia i la humilitat. Perquè t’agrada veure riure la
principatina que viu a València i abraçar-la i tot. I perquè saps que la
lectura de Tota la veritat t’ha canviat
per sempre. I això, això, és el màxim que hom pot demanar a la literatura.
Enhorabona, Núria Cadenes.
I a vosaltres, negrots, feliç
dijous sant.