Foc verd, de l’autor barceloní Jordi de
Manuel, és la vuitena entrega de la sèrie protagonitzada per l’inspector de
policia Marc Sergiot, un personatge peculiar, intel·ligent i entranyable, que té
enganxats un bon nombre de seguidors fidels. No cantaré ara les excel·lències del
conjunt de la nissaga perquè la ressenya es podria allargar d’una manera
imparable, però els qui em coneixeu i seguiu ja sabeu la meva opinió respecte a
la narrativa de De Manuel. El considero un autor sòlid i solvent, capaç d’innovar
i de fusionar gèneres (recordeu que la sèrie d’en Sergiot proposa un singular
joc de salts cronològics, que jo anomeno “la teranyina”, amb un cantó futurista),
de construir un discurs estilísticament potent i de fer-nos reflexionar a fons sobre
la nostra deriva, individual i col·lectiva. Un enorme escriptor, vaja.
Foc verd és el número 22 de la Col·lecció
Crims.cat (Alrevés Editorial): una novel·la no gaire llarga (207 pàgines), que
es devora d’una mossegada. Per primer cop, Jordi de Manuel treu el seu
protagonista de l’entorn urbà de la ciutat de Barcelona i el trasllada a un ambient
rural envoltat de naturalesa. Se l’emporta de vacances a Galícia durant el terrible
agost de l’any 2006, un estiu de calor
inclement al llarg del qual les terres gallegues van ser assolades per un nombre ingent d’incendis.
Sergiot marxa lluny de casa en un recorregut interior que per al personatge resulta
absolutament necessari. Es troba en un punt d’inflexió vital (que no revelaré
per no restar expectatives al lector) i l’allunyament de la quotidianitat esdevé
un bàlsam per a la seva recuperació interna, un exercici que l’ajuda a entendre’s,
a acceptar el pas del temps (impagable, en aquest sentit, la relació entre ell
i el seu cotxe, un 4L vell i atrotinat) i a revalorar la feina, l’amistat i la
importància de la família. Ras i curt, a retrobar-se amb el seu jo interior a
través d’un recurs tan literari com el del viatge.
La novel·la té un ritme que s’inicia pausat i està carregada
de tots els trets inherents a la narrativa de De Manuel: el seu amor per la natura
i el paisatge, les belles descripcions dels boscos i la vegetació, el tracte delicat
i amorós envers els animals. Tanmateix, aquest cantó idíl·lic es contraposa
feroçment a la part negra de la ficció. A Foc
verd el vessant criminal resulta duríssim, esfereïdor i terroríficament
actual. Jordi de Manuel mai no ha temut fer un dibuix hiperrealista
de la barbàrie de la nostra societat, i a Foc
verd hi torna. La novel·la conté una violència rural i atàvica, ancestral i
salvatge, que poua en els desigs més ocults de l’ésser humà. A través de dues
històries que acaben convergint (una antiga, narrada a base d’analepsis) i una
moderna (i com he dit, brutalment actual), l’autor ens aboca a un crescendo que
va pujant de nivell a cada pàgina i que ens enganxa irremissiblement a la
lectura.
La superstició, la hipocresia de la moral judeocristiana, la
vergonyant actuació de l’Església Catòlica, la cobdícia desfermada, la luxúria,
l’enveja, la revenja cruel. Tot això hi apareix a Foc
verd, perquè és ‒encara que no ens agradi haver-ho de reconèixer‒el que
hi trobem a la vida. Alhora, els bonics exercicis intertextuals de De Manuel,
les picades d’ullet als seus lectors, la subtilitat en la construcció dels
personatges i la veu preciosa de certes descripcions altament poètiques apaivaguen
la nostra ànima després d’una experiència
lectora que ‒us ho puc assegurar‒ no deixarà indiferent ningú.
Que en gaudiu molt, negrots.
Que en gaudiu molt, negrots.
Aquesta ressenya ha aparegut també al Portal Digital Núvol
Quina magnífica ressenya, Anna! No tardaré a llegir-lo.
ResponEliminaGràcies per haver-me contagiat l'admiració per aquest autor.
Acabo "Consulting" i començo "Foc verd" en pocs dies... veig que hem ordenat les lectures simètricament. La ressenya m'ha fet venir més ganes de començar-la...
ResponElimina