La novel·la Puta pasta, de l’autor lleidatà Emili Bayo, s’erigí enguany amb el
VI Premi Crims de tinta de novel·la negra en català (llegir aquí la meva crònica), lliurat en el marc dels actes de la BCNegra 2015.
Des del primer moment, l’obra em
va generar molt bones vibracions i ganes de llegir-la. I ara puc dir que el meu
olfacte no em va enganyar gens.
Puta pasta, de títol prou explícit i amb esperit provocador, és una
novel·la de tall clàssic, efectiva, engrescadora i amb un ritme àgil i proper.
Es nodreix versemblantment de les convencions del gènere per fer bona la dita aquella,
tan coneguda: “segueixi els diners”. Tots els personatges, d’una manera o d’una
altra, “segueixen els diners”. La pasta. La puta pasta. I tots, com que són una
colla d’antiherois i perdedors en el més pur sentit de la paraula, acaben “pringant”.
Com tots els “mindundis” del món, val a dir.
Puta pasta és una novel·la barcelonina i coral. Construïda a partir
de les peripècies de diversos protagonistes ˗un filòleg en hores baixes, un solitari i obcecat inspector
d’hisenda, un policia caigut en desgràcia i fins i tot un periodista arraconat˗, la trama té estructura
de trencaclosques. Sense complicacions espectaculars ni embolics superflus, la
ficció resulta prou imaginativa. Les peces del puzle van encaixant successivament
i, entremig, assistim al desplegament de les pulsions internes d’una galeria de
personatges molt ben aconseguits.
Emili Bayo mesura molt bé el
factor sorpresa i la necessitat de versemblança. Amb un cert caràcter metaficcional,
les referències cinematogràfiques i literàries de la novel·la afegeixen un punt
d’interès al seu desenvolupament. I la presència d’alguns dels màxims exponents
dels estereotips del gènere: el sicari, la secretària fidel, l’amic traïdor i,
sobretot, la femme fatale (amb tots
els ets i uts) es converteixen en un homenatge encantador.
Puta pasta surt reeixida del conjunt d’exigències que podem fer al
gènere. D’una banda, és un text entretingut i distret, amb un punt d’ironia i d’humor
àcid, i acompleix a la perfecció la funció de fer-nos passar una bona estona. D’una
altra, descriu sense embuts el rerefons fal·laç i brut de la nostra societat. Els
polítics i banquers corruptes, la manca d’escrúpols, el joc d’aparences (és més
important semblar que ser), els enganys i les mentides
(institucionals i personals), l’interès desmesurat. Que “no hi ha un pam de net”,
ja ho sabíem tots. Però Puta pasta ho
reflecteix molt bé.
No puc acabar la ressenya sense
dir que l’estol de perdedors que Bayo ha creat m’ha generat una enorme
tendresa. Sempre m’hi identifico, ja ho sabeu. I tampoc no puc obviar que l’aparició
novament d’un filòleg en un paper important dins del gènere (ja teníem en
Miquel Camiller, de Pau Vidal, i la Beatriz Noguer de Rosa Ribas) m’ha fet
feliç. A veure si aconseguim revestir de glamour
una professió injustament desprestigiada.
En fi, ja ho veieu. Heu de llegir
la novel·la, negrots. Sens dubte, un títol important en l’evolució cap a la
normalitat del gènere en català.
Comparteixo plenament tot el que dius. L'he acabat fa una estona i m'ho he passat molt bé llegint-la.
ResponElimina