Jordi Benavente (1980)
és fill de Martorell, periodista, escriptor... un amant fidel de les lletres,
un enamorat de la llengua i de la literatura. Quan em va fer arribar aquest seu
llibre, guanyador del XXXVIII Premi Vila de Martorell de prosa 2013, em va
desitjar que m’agradés. Tot seguit va afegir que sabia que jo (i cito
textualment) seria implacable amb la
crítica. Segons va apuntar, és dels que pensa que, a la vida, sempre n’estem
aprenent. Amb aquestes paraules, com us podeu imaginar, em va marcar el primer
gol. La gent que més m’interessa, de llarg, és aquella que no perd mai la
inquietud de saber, la curiositat de descobrir, la voluntat d’aprendre.
Doncs bé, tu ho has
volgut. Benavente, allà va la meva implacable crítica.
Martorell Negre (Un mort i moltes preguntes)
és un text narratiu de 114 pàgines que s’enquadra dins d’allò que coneixem com
a non-fiction, novel·la negra de no
ficció, que tan gloriosament va inaugurar Truman Capote amb A sang freda. El nostre jove periodista,
valent i entusiasta, canvia l’estat de Kansas per Martorell i es posa a treballar.
Així, recupera la història d’uns lamentables fets ocorreguts a la seva ciutat el
mes de desembre de 1976: la mort mai aclarida d’un indigent que va ser detingut
per borratxo i tancat a dormir la mona dins del calabós municipal (una pràctica
habitual a l‘època). Malgrat les anòmales circumstàncies del cas, ningú no va
moure un dit per resoldre’l i la desgràcia va passar pràcticament
desapercebuda. Quasi quaranta anys després, Jordi Benavente topa amb l’expedient
i comprèn que, darrere de tants informes policials i judicials, hi ha quelcom per
explicar.
I aquí ho tenim. Ben
escrit, ben elaborat. En forma de reportatge i amb un ritme molt
cinematogràfic, l’autor ens ofereix una fusió entre el gènere negre, la crònica
de successos i el retrat rigorós del Martorell dels inicis de la Transició.
Aquest retrat, que es nodreix de diferents fonts, acaba esdevenint una
recreació d’allò que tots (a Catalunya,
a Espanya) vam viure. Es converteix en una reconstrucció del passat ˗senzilla però efectiva˗ capaç de sobrepassar la contingència martorellenca i de retornar-nos el
record d’una Història (així, amb majúscula) més àmplia.
Benavente se situa, estructuralment,
a cavall entre tres angles (a voltes semblen quatre) que es complementen molt
bé. En primer lloc, la pura crònica. Planteja el cas i ens permet acompanyar-lo
en la seva investigació. Assistim a les seves visites, a les entrevistes. Reprodueix
en estil directe les converses amb els implicats encara vius, amb la gent que suposadament
podia aportar una mica de llum a un afer tan fosc. El mètode resulta atractiu.
A banda, l’autor encara va més lluny. Comparteix en primera persona les seves sensacions, els seus pensaments, de manera que gairebé sentim que som al seu costat, que som ell. La plasticitat visual del llibre és evident, tal vegada perquè en Jordi, digne representant de l’era actual, no pot desempallegar-se del seu bagatge com a espectador de cine i de televisió.
A banda, l’autor encara va més lluny. Comparteix en primera persona les seves sensacions, els seus pensaments, de manera que gairebé sentim que som al seu costat, que som ell. La plasticitat visual del llibre és evident, tal vegada perquè en Jordi, digne representant de l’era actual, no pot desempallegar-se del seu bagatge com a espectador de cine i de televisió.
En segon lloc, la
part literària. La imaginació arriba allà on no arriba la documentació. En això
consisteix el non-fiction. En aprofitar els recursos de la literatura per
ficcionar la realitat i confegir una història que ens atrapi amb la mateixa
força que una trama inventada. Es tracta d’emplenar els buits, de dotar de realisme
i de versemblança els personatges que van viure, de veritat, la història. Pel
que fa a aquesta part, Benavente utilitza un estil gairebé poètic, de vegades
una mica ingenu. La seva escriptura és apassionada, però m’ha semblat que, en
algun moment, l’ha traït el sentiment de dolor per una mort tan trista, tan injusta.
I per fi, en tercer
lloc i com abans apuntava, la recuperació del passat, el retrat de l’època, la remembrança dels fets
històrics, l’evocació de certes notícies, unes locals, les altres generals. Com
si muntés un puzle, el periodista ens va situant en aquell final del franquisme
˗just després de la mort del dictador˗ que alguns recordem tan bé. La seva fita, però, no és
dur a terme un exercici de memòria. La seva fita és intentar entendre què va
passar. Com pot ser que una persona acabés morta de manera tan estranya dins d’unes
dependències policials? Com pot ser que ningú no investigués, que no hi hagués
cap responsable, que no passés res? La reconstrucció de l’època li serveix a Benavente
per treure algunes conclusions, la qual cosa no deixa de resultar una mica
paradoxal, perquè ell encara no havia nascut. Encara havien de passar quatre
anys perquè vingués a aquest món. Crec que no pot acabar de comprendre com era
aquella Catalunya en la qual vam viure.
L’obra de Jordi
Benavente posseeix un mèrit indubtable. És plena d’entusiasme i apunta grans
maneres. Pel meu gust, ha excel·lit, per damunt de tot, en el següent (i no és
cinisme per part meva, sinó realisme): ha aconseguit que un fet certament
luctuós, però que, no ens enganyem, era local i de poca volada, ens hagi mantingut atrapats
al llarg del total de la lectura.
Moltes gràcies,
Jordi.
M'agrada això que dius de'n Jordi: "un amant fidel de les lletres, un enamorat de la llengua i de la literatura" i aquestes ganes que té d'estar sempre aprenent.
ResponEliminaJo li trobo a tots els seus escrits una part poètica i apassionada que fa sentir emocions.
Una ressenya molt positiva i esperant amb moltes ganes que el llibre arribi a Sant Joan.
Gràcies Anna,
Àngels F.
Gràcies Anna per aquesta ressenya . Espero amb entusiasme tenir l’ocasió de llegir l’última novel•la de Jordi Benavente.
ResponEliminaMoltíssimes gràcies per les teves paraules, Anna. Fins i tot per les implacables. Molt emocionat, amb la "voluntat d'aprendre" intacta i estarrufat per aquesta crítica :)
ResponEliminaGràcies també a l'Àngels F i al Jordi Canals pel seu entusiasme.
Acabo de rebre el llibre. Entre tots m' esteu provocant urgència!
ResponEliminaFelicitats al Jordi! Ja m'ha enganxat del tot el llibre!
ResponEliminaAmb aquesta actitud, Jordi, arribaràs lluny!
Una abraçada!
Cap urgència, Montse... no pateixis :) Però gràcies per l'emoció, i gràcies també, Teresa, per les teves paraules.
ResponEliminaDiversos comentaris que fas a la ressenya m'han fet venir ganes de llegir el llibre, com ara això de compartir pensaments en primera persona i fer-nos sentir que som ell. Sembla un llibre realment interessant i força inusual. Enhorabona a en Jordi Benavente!
ResponElimina