Fa un parell de dies va arribar a
les meves mans l’article intitulat La
novela negra contemporánea. Visión crítica desde la Semana de la Novela Negra
de Gijón, signat per Aitor Arjol (per a mi un personatge desconegut). Lògicament,
la celebració de festivals afavoreix que la gent escrigui sobre el tema i el de
Gijón és un dels més importants.
Com a primera providència, vaig buscar
Aitor Arjol a Internet. Sembla que és basc, està instal·lat a Quito i, d’alguna
manera, es dedica a qüestions relacionades amb la literatura. El seu escrit em
va semblar tan prejudiciós i tòpic que va posar en alerta les meves antenes. No
pel que pugui opinar una sola persona, sinó per la por que siguin moltes les
que encara pensin així.
Vagi per endavant que no estic en
desacord total amb l’article. Algunes de les qüestions que apunta les puc
subscriure. De fet, les subscric totalment. El problema és la barreja de
criteris i el fet que l’autor parteix de supòsits tan caducats i elitistes que,
en conseqüència, la resta de les seves afirmacions ofereixen una confiança
només relativa, per dir-ho finament.
Anem a pams. Per començar a
desenvolupar els seus raonaments, Arjol marca unes premisses prèvies en relació
amb el gènere. Fixeu-vos què diu:
Es
decir, a la hora de valorar la novela negra actual hay que tener en cuenta las
siguientes premisas: con frecuencia se trata de autores publicados porque
venden no tanto porque escriben bien; atraen un público lector fácil,
superficial y con ganas de entrenerse; se trata de una literatura de moda,
pasajera, cuyas obras, en muchos casos se diluyen en la coyuntura y no pasarán
a la posteridad.
Crido per no plorar. És a dir,
que mentre un extens grup d’estudiosos, professors, periodistes, editors, autors,
etc. ens estem deixant la pell per intentar que el gènere rebi un tracte de
normalitat i perdi la catalogació de “literatura de segona fila”, hi ha gent
que encara el vilipendia ja d’entrada. Si per analitzar el gènere hem de partir
de les premisses que marca aquest article, més val que pleguem. Al meu
entendre, el paràgraf s’hauria de redactar totalment a l’inrevés. O sigui:
A
l’hora de valorar la novel·la negra actual hem de tenir presents les premisses
següents: el gènere compta amb autors de primera fila, que fan literatura d’alt
nivell; els lectors de novel·la negra solen ser gent molt preparada, molt
competent en el tema i que el coneixen en profunditat; el gust pel crim, el
misteri i la truculència és inherent a l’ésser humà. La tradició del “negre”,
amb totes les seves varietats i modalitats, fa segles que existeix i sempre
existirà.
També podem
respondre, fil per randa i amb més arguments, a cada una de les maniquees
premisses:
1. Això de
"los autores publicados porque venden y no tanto porque escriben
bien" pot ser veritat. Tots ho sabem. Només cal resseguir els més venuts
per Sant Jordi i veurem com arrasen els mediàtics. Però jo pregunto: Això és exclusiu
del gènere negre o afecta tota la literatura? No és una conseqüència de la
deriva mercantilista del món editorial més que no pas un problema de qualitat en
la creació literària pròpiament dita, sigui del tipus que sigui?
2. No li fa
vergonya tractar al públic lector de “fácil y superficial”? Si freqüentés els
festivals, els clubs de lectura i les trobades negres s’adonaria que el perfil
del lector del gènere és molt elevat. Solen ser persones amb preparació
universitària, amb un enorme bagatge lector, amb uns grans coneixements. Un
públic altament entès i competent del qual cada dia hom pot aprendre coses. Un
públic que, en la majoria dels casos, ho ha llegit “tot, tot i tot”. Ho puc assegurar
i garantir (i ho podria il·lustrar amb un munt de noms i cognoms).
3. L’article
també esmenta el fet que aquest públic “tiene ganas de entretenerse”. Un cop més,
el gran prejudici culpabilitzador. Primer, què hi ha de mal en cercar l’entreteniment?
I és clar que ens volem entretenir! Evidentment. Volem ser feliços, passar bones
estones, xalar com a bojos (ballant, cantant, viatjant, anant a un museu, fent
esport, xerrant amb els amics, llegint).
Tanmateix, mai no he aconseguit entendre perquè l’entreteniment està renyit amb
la qualitat. O és que si llegim El
Quijote o Madame Bovary està
prohibit passar-s’ho bé? L’entreteniment i el gaudi són conceptes complexos. No
tothom es diverteix fent el mateix, però segons aquest autor sembla que, per ser bona, la
literatura ha d’avorrir. Quin elitisme més
caspós!
4. Com que per
a l’autor de l’article la majoria de novel·les negres no valen la pena, creu
que no passaran a la posteritat. Doncs no ho sabem. Unes sí, les altres no. Tanmateix,
la qüestió és més senzilla que tot això. El plantejament és: I de les altres,
les “no negres”? Quantes novel·les “no negres” passaran a la posteritat? Totes?
És que tota la narrativa que no pertany al gènere és excel·lent? O n’hi ha de
bona, de mediocre i de dolenta com en totes les manifestacions humanes? El
maniqueisme de l’article arriba a cotes de vertigen.
5. Per acabar-ho
d’adobar, l’autor titlla la novel·la negra de “literatura de moda, pasajera”. No
negarem que, en els darrers anys, hem viscut un boom. Diversos fenòmens l’han
posat de moda, sí. Però, en essència, el gènere fa segles que existeix; i estic
segura que no deixarà d’existir. Podrà sofrir alguns canvis, podrà ampliar-se,
difuminar-se, fusionar-se. Però mentre el morbo del crim ens continuï fascinant,
aquesta literatura romandrà ben viva. De “pasajera”, res.
Totes aquests
premisses les empra Arjol per legitimar uns autors enfront d’uns altres. Parla
de Màrkaris, Philip Roth, Vázquez Montalbán. Fins i tot de Mendoza, al meu
entendre de dubtosa adscripció al “negre” (però tant se val això ara). El cas
és que s’expressa en aquests termes: “hay autores que, de verdad, hay que quitarse
el sombrero frente a ellos y practican la excepción a la regla de la mediocridad”.
El cànon, sempre el cànon. Però molt bé, posem que sí.
L’afirmació ve
seguida d’un altre paràgraf que també em sembla, a priori, correcte: “Tenemos donde
elegir, sin que los grandes editores tengan que venir a decirnos qué coño (lleig)
debemos comprar, leer, digerir y asimilar. La respuesta es un contundente “no”. Se debe reclamar el derecho
a elegir por uno mismo, con la ayuda de quienes amamos la literatura desde un
punto de vista categórico, de quienes vemos en ella un recurso para la vida o
para el cambio” (ai, noi, t’ha tornat a sortir l’indesitjable elitisme).
Tanmateix,
després ho espatlla de manera terrorífica. Perquè, tot i condemnar els grans
grups editorials (com és necessari des de posicions críticament realistes), acaba
dient: “nos encontramos con que lo que predomina es la pelotudez de Dan Brown y
las crónicas y biografías no autorizadas de políticos y vedettes que, por lo
general, son carne podrida. Si la literatura se ha ido al carajo ha sido por culpa
de los escritores y no de los editores”.
Home, doncs no
ho tinc tan clar. Escriptors dolents, oportunistes i que proven sort en poden
existir a milers, però si no trobessin un editor que tregués el llibre, no els
coneixeria ni Déu. Si ningú no hagués apostat per Dan Brown, les seves novel·les
restarien inèdites en un calaix. Si cap editorial no recolzés personatges
mediàtics de tota mena i els publiqués les seves xorrades irrellevants, el
fenomen desapareixeria. La culpa és al terrat del capitalisme ferotge, que ha
acabat amb l’art i amb la creació; que ha fet desaparèixer la figura de l’antic
editor, entès com ningú, curador d’autors i de llibres; que ha primat la
immediatesa i la cultura del reality;
que vol, en definitiva, una població inculta, sense esperit crític i sense
capacitat de reacció.
Aitor Arjol,
no cal carregar-se el gènere negre que, com tots, té productes excel·lents,
mediocres i dolents. No cal trepitjar el germà més feble, quan allò que
denuncies passa en tots els àmbits de la cultura. No cal desqualificar ni
culpabilitzar el lector afeccionat; no cal barrejar temes ni posar premisses sucades
en un brou de casposos prejudicis.
Allò que convé és obrir la ment i lluitar per la creació, per la literatura. Recordar cada dia que “la cultura no és un luxe”, que ha d’estar a l’abast de tots. Recolzar els editors petits, els autors compromesos i honestos, els estudiosos que lluiten per un alè d’aire fresc. Convé ser crític, molt crític. Però si una cosa no necessitem, amic, és la demagògia cultural. Per fer demagògia, ja tenim els polítics.
Allò que convé és obrir la ment i lluitar per la creació, per la literatura. Recordar cada dia que “la cultura no és un luxe”, que ha d’estar a l’abast de tots. Recolzar els editors petits, els autors compromesos i honestos, els estudiosos que lluiten per un alè d’aire fresc. Convé ser crític, molt crític. Però si una cosa no necessitem, amic, és la demagògia cultural. Per fer demagògia, ja tenim els polítics.
Hi ha comentaris als que no s’ha de donar el més mínim valor. Hem de seguir llegint el que ens agrada i sobretot si ve garantit per persones que s’estimen el gènere i que per això el recomanen. Ara mateix se m’acut una frase de Jean Cocteau a “Journal d’un inconnu”. “Quien se afecta por un insulto, se infecta”. Doncs endavant amb la novel•la negre acreditada.
ResponEliminaBona la frase de Cocteau. I molt certa. Però el problema és que això és un article publicat. Per tant, ho llegeix gent. I més que un "insult" és tota una concepció que molts lluitem per eradicar.
ResponEliminaUna abraçada, Jordi. I gràcies.
D'acord Anna. Una abraçada!
ResponEliminael problema de la novel·la negra, ñes que ja fa temps està escrita, i en principi ningu ha estat capaç d'aportar res de nou. Me n'he fet un tp de llegir-ne i mai l'he considerat un subgénere. Són apreciacions personals; parlàvem am Júlia de la Panxa del Bou de 'el verano de los juguetes muertos' de Toni Hill, que a mi em va semblar francament molt fluixa i plena de tòpics a l'ùs, però és que jo també en vaig escriure una i està plena també dels tòpics que retrec als altres.
ResponEliminaLamento m'esborressis del Facebook, tots tenim un dia dolent a l'hora de comentar quelcom, i els sanfermines per a mi sòn molts especials...
salut i amistat.
L'exemple que poses no és significatiu. Una novel·la per encàrrec. Però el gènere està vivíssim, ple de grans autors i molt innovador. D'altra banda, un gènere es defineix per estar adscrit a una sèrie de convencions. El codi establert, la seva recurrència, és quelcom inherent al plaer que un gènere provoca.
ResponEliminaMolt bon article Anna, l'has fet amb el cor! Jo no sé fer comentaris, ja ho saps, però la teva lluita, i la de tanta gent, per la novel·la negra no té preu.
ResponEliminaEndavant amb el vostre entusiasme!
Tura
Com et pots imaginar estic totalment d'acord amb tu. Escrits com el d'aquest home em fan treure foc pels queixals; només demostra ignorància però s'infla de fer-se l'entès. De gent ignorant que passen per entesos n'hi ha tantíssima que fa esgarrifar i, com en el seu cas, perpetuen clixés i fan mal; això és el pitjor, que fan mal. Molt bones respostes!
ResponEliminaSí, Tura. He escrit amb el cor, perquè, com diu la Shaudin, aquestes coses em fan treure foc pels queixals. I el més greu, com també diu ella, és que la gent les llegeix i se les creu. És una lluita constant.
ResponEliminaGràcies a les dues, Tura i Potato de Toronto.
A banda d'estar completament d'acord amb tu (quina mania tenen alguns d'arraconar segons quins gèneres!), he dir que el teu escrit m'ha entretingut plenament i m'ha fet passar uns minuts ben bons!
ResponEliminaAu, siau!
Moltes gràcies! Que us interessi i us entretingui ( hahaha, entretenir, entretenir) em fa tirar endavant amb ànims!
ResponEliminaMolt bon article, Anna Maria, i molt bona rèplica. Ja ho sabem: sovint allò que agrada molt i a força gent no és per a exquisits. És el seu problema.
ResponEliminaEndavant, "negrots"!