Després de Curvas peligrosas, Contra las cuerdas (Editorial
Alrevés 2012) és la segona entrega de les aventures de Miriam Vázquez i Rebeca
Santana, les policies barcelonines sorgides de la ploma de la també barcelonina
Susana Hernández. Aquestes dues noies personifiquen la primera parella femenina
de polis de la narrativa negra hispànica, val a dir. O sigui que poca broma.
Com ja vaig avisar quan
vaig ressenyar Curvas peligrosas
(llegir aquí), em sembla una bona idea netejar la ment d’apriorismes a l’hora d’enfrontar
la lectura de Contra las cuerdas. Convé
seure al sofà, còmodament, i estar disposat a entrar en el personal univers d’Hernández.
Un cop dins, el lector no podrà evitar patir, emocionar-se, esglaiar-se i fins
i tot riure una mica amb els diàlegs “macarrilles” dels personatges, protagonistes
d’una ficció carismàtica, àgil i trepidant, que no ens donarà treva ni un
moment.
El ritme és molt
intens. El lector no descansa. Els esdeveniments se succeeixen. Susana
Hernández no amaga (llegir aquí l’entrevista que em va concedir fa uns mesos)
el seu bagatge televisiu i cinematogràfic. Aquest fet, que ja resultava palès a
Curvas peligrosas, esdevé inconfusible
a Contra las cuerdas. El
desenvolupament del cas criminal, les escenes d’acció, les característiques
dels assassins o les diverses subtrames demostren la seva assumpció d’un imaginari
i d’un llenguatge audiovisual molt familiar per a la majoria de nosaltres. En
contra del que hom pugui pensar, el mètode resulta molt atractiu. És com una
gran picada d’ullet a tots aquells afeccionats al gènere escrit que, alhora,
també participem de l’addicció als bons thrillers filmats (normalment la cosa
va lligada).
No obstant això, l’interès
de la novel·la va més enllà. Hernández excel·leix en la creació d’una atmosfera
amb segell propi i definitori. Les seves noies (la gran majoria de personatges
rellevants són femenins) entren dins nostre i ens fan participar de les seves
frustracions, sofriments, esperances, traumes i decisions. Ens hi sentim
implicats, implicadíssims. I això és el que Hernández desitja. Per a ella, el
repte no rau només en construir una bona intriga policíaca (la novel·la, des d’aquest
punt de vista, és canònicament procedimental) sinó sobretot en descriure sentiments
i relacions humanes.
Així, la nissaga de
Susana Hernández posseeix l’estructura serial-procedimental de les bones i més
modernes sèries de televisió, de manera que assistim d’una banda al
desenvolupament del cas criminal corresponent i, d’una altra, resseguim la vida
i miracles dels personatges. De vegades ambdós plànols s’imbriquen. L’autora és
molt llesta. Fins i tot hi trobem un cert plantejament coral (per més que
Santana i Vázquez siguin les protagonistes principals) que contribueix a donar
versemblança al conjunt.
Malgrat el seu
emmirallament en un imaginari ben definit, Hernández no vol resultar previsible.
Demostra la intel·ligència necessària per deixar-nos amb la mel als llavis. El
desenllaç de Contra las cuerdas (i
fins aquí puc avançar) manté els soferts lectors amb el nas enganxat al vidre,
com aquells nanos que miren una pastisseria des de fora sense poder arribar a
la xocolata. La decisió juga a favor de la versemblança (a la vida les coses no
sempre es resolen com voldríem) i, novament, palesa un tractament molt televisiu.
És el sistema de “temporades”. La senyora Susana Hernández ens ha deixat amb un
pam de nas, esperant la tercera temporada de les peripècies de les nostres polis
favorites. “Susana, ya te vale”.
No ho dubteu,
negrots. Narrativa criminal nostra, moderna i dinàmica. Amb una Barcelona que
esdevé un protagonista més. Amb un llenguatge directe, valent i sense embuts.
Amb una voluntat de reflectir la societat actual tal com és: imprevisible,
dura, canviant, engrescadora i terrorífica. Amb un vessant, també, tendre i sentimental,
que exalta valors com l’amistat i l’amor. I, sobretot, amb un embolcall retòric
vibrant que no ens evita, malgrat l’adscripció genèrica, algunes reflexions ben
profundes.
Recordo haver pensat que em calia llegir les "Curvas peligrosas". Veig que se m'ha acumulat la feina.
ResponEliminaAmb el teu permís, enviaré l'enllaç a aquest post a une snoies que treballen sobre literatura femenina i de gènere.
i tant. a la teva (i seva disposició)
ResponEliminaCom sempre, Anna Maria, molt generosa. I haig de dir, que no em sap gens greu deixar-et amb un pam de nas esperant la tercera jajaja. Gràcies per les teves paraules. Una abraçada molt forta.
ResponEliminaTrobava a faltar els teus enllaços i les cròniques... Gràcies, aniré fent llista...
ResponEliminaMARTA VALLS
Apuntat a la llista
ResponEliminaNo aé com me les arreglarè per llegir tantes coses! I vaig morta de ganes de dormir, pels dolors del canvi de temps i per haver portat pes ahir. Menjarè qualsevol cosai m'anirè a fer nones.
ResponEliminaQue ràpida que has estat! jo encara ni el tinc, però amb el que dius està clar que serà una lectura molt engrescadora.
ResponEliminaGràcies!
Necessitaré 4 vides més !
ResponEliminaIntentaré seguir la pauta en la lectura. Gràcies pels teus consells.
ResponEliminaL'altre dia buscava "Curvas peligrosas" i patam! ja tenim l'altre...no sé com t'ho fas, ets més ràpida que un llampec; bona ressenya Anna, agraiexo els teus enllaços, Tura.
ResponEliminaI tan ràpida. Boníssima resenya engrascadora, jo també necesito 4 vides mès !
ResponEliminaCarme Luis
4 vides? a la meva edat.. las haig de triplicar..
ResponEliminaSi no sè per òn començar... ainxxxxxxxxxxx Anna, es la perdiciò de tots els que ens agrada llegir.
Mercè
Sembla una noveŀla súper interessant. Ho celebro per la Susana. Enhorabona, guapa!
ResponEliminaMerci,Shaudin Melgar-Foraster. Una abraçada!!
ResponElimina