Dia 3 de Juliol. Tercera
conferència del curs, a càrrec de William Phillips, professor titular de
Filologia Anglesa de la Universitat de Barcelona.
Aquest cop, per
donar-li més vidilla a la jornada, ens
vam traslladar a la Biblioteca La Bòbila de l’Hospitalet, on el seu director,
Jordi Canal, ens va rebre encantat. Ja sabeu que La Bòbila posseeix el fons especialitzat
en el gènere més important de tot l’Estat espanyol.
El títol de l’exposició
de Phillips era: La representació de la
masculinitat i la feminitat en el cinema i la novel·la negres. Un recorregut
per la història de la novel·la negra anglòfona. He de dir que va resultar
una xerrada agradabilíssima on tothom s'ho va passar molt bé. La capacitat de
comunicació del ponent és notable i ens va descobrir alguns autors anglòfons que,
a casa nostra, no són tan coneguts com d’altres. Tot plegat una conferència que
va afavorir que el públic assistent es comencés a deixar anar i a contribuir
amb les seves aportacions.
Phillips, intentant
desvincular-se de la rigidesa academicista, va manifestar que no està
interessat en la classificació (tan debatuda) de la novel·la negra, sinó que el
seu objecte d’estudi és, en realitat, la novel·la postmoderna. Per tant, allò
que pretén analitzar és el trencament d’esquemes que la novel·la postmoderna proposa.
Li agraden les coses modernes, va manifestar. I això està molt bé, perquè jo
també trobo que, massa vegades, donem voltes en cercle a l’entorn dels
clàssics. Amb en Phillips vam tirar endavant. I, personalment, em va encantar. I ara perdoneu-me
si no és oportú, però no me’n puc estar de recordar Antònia Font i allò que “totes
ses coses modernes s’han esperat molt”.
Bill Phillips
apunta que el detectiu de la ficció policíaca, a partir de finals del xix, no deixa d’actuar com a substitut
de la figura del capellà. El capellà confident al qual recórrer per resoldre
els problemes ha caigut una mica en desgràcia a causa del descrèdit que, en certs
àmbits progressistes, ha patit la religió. També ho va comentar Andreu Martín en la seva intervenció, quan considerava la narrativa-enigma com una reacció
positivista contra la superstició, el gòtic, etc. La funció l’assumeixen
personatges atípics. Cap dels noms que citaré no respon a un model
convencional: Marple, Holmes, Poirot... són gent estranya que fan un paper
estrany.
Als Estats Units,
la novel·la negra, el hard-boiled, substitueix
el western, però tots sabem que el plantejament és molt similar, en especial
pel que fa a la caracterització dels personatges. El detectiu s’identifica amb
el cavaller medieval o amb l’heroi de l’oest i representa un model de
masculinitat. És hàbil amb les armes; lleial al seu propi codi d’honor (de
vegades dubtós); parc en paraules (el silenci és una manifestació de poder i la
necessitat de parlar és vista com a mostra de subordinació); defensor dels
dèbils (sobretot de les dones, però no de totes, sinó de les que s’ho mereixen).
El codi d’honor d’aquest
cavaller/detectiu prové del patriarcat, és un codi patriarcal que perpetua de manera ben marcada els
rols socials típics. És en aquest context, diria jo,
que s’hi pot encabir la idea que el cavaller ha de defensar les dones que s’ho
mereixen (donna angelicata), però no
la gran majoria de dones, que solen ser perverses, superficials i manipuladores
(femme fatale). La misogínia està
servida, una misogínia que trobem en la literatura i en la vida, en el nostre
món i en el nostre imaginari, des del principi dels temps. Permeteu que us
enllaci aquí un article que vaig publicar a la revista Llengua & Literatura
de l’IEC sobre la misogínia en la literatura popular i que s’escau perfectament
per il·lustrar aquest punt. Bill Phillips va esmentar l’existència de les
bruixes (i les bruixes també apareixen en el meu article).
Per tant, Phillips identifica
en aquesta narrativa un masclisme misogin que, a més, va acompanyat d’un
indubtable racisme i una clara homofòbia. L’afirmació em permet tornar a la
ponència d’Andreu Martín per dir que, davant d’això, difícilment podrem considerar
progressista ni d’esquerres un plantejament com aquest. No sé si recordeu Mike
Hammer (en vaig parlar aquí), el detectiu creat per Mickey Spillane l'any 1947, que no pot ser més
de dretes.
A la dècada dels 70
del segle passat, les coses comencen a canviar. Estem en el moment del
feminisme, la contracultura, l’oposició a la Guerra del Vietnam, els moviments
pacifistes. En aquest escenari, el gènere negre també fa un tomb.
Robert Brown Parker (1932 – 2010) crea un detectiu diferent: Spenser (així, amb s), que
aspira a renovar esquemes. El paper de la dona es revalora. Spenser té una
xicota molt intel·ligent, independent i amb idees pròpies, universitària, amb un doctorat. Tanmateix, no arriben mai a fer vida en comú. També té un amic afroamericà,
Hawk, que apareix a partir de la tercera novel·la i que li fa d’ajudant. Més
endavant, fins i tot hi inclou un personatge homosexual. Amb tot, Spenser
encara respon a alguns paràmetres del gènere. És un home solitari, com tot bon
heroi. Per aquest motiu mai no arriba a fer una vida de parella convencional
(incís: recordo molt bé la sèrie de televisió, amb un Robert Urich que de
petita despertava la meva passió i que malauradament va morir massa jove).
A partir dels 70, doncs, la novel·la negra es converteix en una
novel·la postmoderna que vol sortir de totes aquestes trampes. Que vol deixar
enrere uns personatges durs, bevedors en excés, interessats només pels esports (no
miren res més a la televisió), que sempre tenen algun amic a la policia (per
tant, reben ajuda de l’autoritat) i que es deleixen per la violència. Es tracta
de qüestionar el gènere, fita en la qual, a casa nostra, excel·leix un autor
com Vázquez Montalbán. No ho oblidem. A banda del sibaritisme gastronòmic, penseu
en quins amics té Calvalho. Fins i tot la seva xicota, Charo, és puta. Si això no és
desmitificar...
Phillips cità alguns autors americans que van voler trencar esquemes. Per
exemple, Walter Mosley, creador del detectiu negre Easy Rawlins,
que viu a Los Ángeles però que no té carnet oficial per exercir de detectiu (no
gaudeix del suport dels policies precisament per ser negre). Per tant, resol
casos de coneguts i es mou en el món del subsòl, la pobresa i la marginació. Les
obres de Mosley ja posseeixen un vessant social força desenvolupat, una de les
funcions de la narrativa negra a partir d’aquest moment.
Per qüestionar el gènere, la postmodernitat
s’empara en recursos diversos. Per exemple, trenca la cronologia lineal (són
freqüents les analepsis, però també les prolepsis). Els casos criminals no sempre
es resolen. Els protagonistes mostren la seva debilitat, són incapaços de
relacionar-se socialment i afectivament. La solitud de l’heroi (que anteriorment
era mostra de masculinitat: l’heroi no necessitava ningú), esdevé ara una prova
de feblesa, d’incapacitat personal. Molts d’aquests detectius són bastant inútils
i mai no arriben a res. Alguns són alcohòlics, drogoaddictes o similar (tot i
no ser americà, ara em ve al cap en Harry Hole, el protagonista del noruec Jo
Nesbo).
La intervenció de Phillips va
culminar amb l’anàlisi de les escriptores postmodernes de novel·la negra. Vam parlar de Sue Grafton (la mare de la meva
adorada Kinsey Millhone) i de Sara Paretsky (creadora de la detectiva W. I. Warshawski). Com
afronten aquestes autores un tema com la violència? Phillips opina que el
col·loquen al bell mig del seu discurs per poder-lo tractar. Perquè... unes dones
detectives poden ser tan dures com un home? Poden resoldre el cas de la mateixa manera, amb
la mateixa dosi de violència?
Phillips creu que sí, que la violència hi apareix, però que sovint
acaba revertint en elles mateixes, en les protagonistes. Són les heroïnes, però
acaben rebent. Se’n desprèn la idea que la violència no és una sortida correcta
i, en conseqüència, està enfocada des d’una posició més emocional i més dialèctica.
El conferenciant va constatar coses curioses, però absolutament certes (ho sé
molt bé perquè em conec la història de la Kinsey pam a pam). Va dir que en
aquestes novel·les les dones detectives mostren més preocupació pels diners que
no pas els seus companys masculins (el sou a cobrar, les hores a facturar,
portar els diners al banc). També existeix el factor comú de l’aparició d’homes
grans com a confidents o amics de les protagonistes, homes que cuinen, que ja
no són una amenaça sexual, que les escolten. Una clara possibilitat alternativa
a l’anterior concepte de masculinitat.
Sempre resolen els casos aquestes dones? No sempre. I, encara que ho
facin, de vegades els finals no són feliços. Poden trobar l’assassí, però
segurament molta gent haurà patit o perdut coses en el procés.
Per acabar, perquè novament el temps es va imposar amb el seu poder,
Phillips va comentar que, pel que fa a les novel·les postmodernes de procediment
policial (on els protagonistes ja no són detectius sinó policies), rarament es
descriu la realitat tal com és. Seria massa avorrit, perquè la feina de la
policia (basada fonamentalment en fer tràmits administratius i en cercar les
confessions dels confidents) no s’assembla massa a la que veiem a les
pel·lícules. Per això pensa que, malgrat formar part de l’autoritat, el
policia-heroi segueix el model del detectiu privat.
En fi. Va citar moltes més coses, però evidentment no ho puc esmentar
tot. En qualsevol cas, com que estic llegint una novel·la de Sue Grafton en
aquest moment (V de Venjança), prometo
aprofitar les dades d’aquesta conferència per fer-ne un detallat estudi.
I això és tot per avui. Demà més.
Gràcies, Bill. I gràcies per la paciència, negrots.
Caram!
ResponEliminaCom m'ha agradat aquesta referència de la postmodernitat! Per diferents raons m'ha tocat força treballar aquesta etapa i en el gènere es reflecteixen perfectament les seves característiques!!
Buaaaa!!!! Com m'hagués agradat anar-hi!!!
Gràcies, Anna!!!
Petonets!!
Ja sabia jo que m'era familiar el nom de l'Spenser! La meva mare i jo vam seguir tota la sèrie. El Robert Urich m'agradava des d'els HOMES DE HARRELSON! Estava molt bò, però amb una mirada molt dolça.
ResponEliminaAvui he presentat el meu projecte i el meu inici del taller... en català! Si ho arribo a porta a terme, serà en castellà- Massa faltes.
Ens veiem demà.
Ostres Anna, em trec el barret davant teu per les teves cròniques. Els conferenciants tenen una bona ambaixadora; no els hi falta res més que tú. Excelent !! gràcies pel enllaç i bona nit. Tura.
ResponEliminaGràcies Anna, per aquestes exl.lents crònoques, tot tan detellat,m'encatava la serie del Robert Urich,i també la de Hamer.La música de Hamer també la redordo,la vaig escoltar el primer dia que vaig entrar al teu bloc. T'agraeixo novament que ens facis un ressó tan ampli dels Juliols, és molt interesant
ResponEliminaUna abraçade
Carme LUIS
Una altra crònica de la qual se’n gaudeix cada paraula. Molt interessant. Trobo que William Phillips té molta raó. Claríssim. Gràcies!
ResponElimina