Un dels aspectes més gratificants
dels Juliols negres 2012 ha estat conèixer gent interessant, entre els quals
Francisco J. Ortiz (professor de Llengua i Literatura de Secundària, crític de cinema
i expert en còmic, entre d’altres coses). Jo esperava en candeletes la seva
intervenció, intitulada “Serial Fiction. Sobre el caràcter seqüencial del relat
policíac: de la novel·la per fascicles al còmic i la televisió del segle xxi”. És comprensible, perquè qui em
coneix de fa temps sap la meva afecció per les sèries criminals, especialment
(i a banda de les literàries) les de televisió. Des de petita he estat
enganxada a un munt de sèries, indestriables a hores d’ara del meu bagatge i del
meu imaginari. Impossible confegir-ne una llista en aquest moment (seria molt
llarga), tot i que és un exercici que algun dia m’agradaria fer.
Francisco J. Ortiz és una persona
planera i divertida, que té una gran facilitat de comunicació i que s’expressa amb
claredat. És algú que ha estat titllat de “friqui” durant tota la vida, només
pel fet de ser valent i admetre les seves afeccions sense embuts. Ja sabem que,
malauradament, certs sectors culturals, socials i acadèmics encara no acaben d’entendre
que hom pot passar-s’ho pipa amb els superherois, la ciència-ficció i les
històries de lladres i serenos sense deixar de ser un professor seriós i un
investigador rigorós. Encara consideren de segona categoria aquest conjunt de
manifestacions culturals. Per descomptat, ells s’ho perden. Són gent elitista i
sectària. Ja s’ho faran.
Ortiz va defensar una qüestió que
jo comparteixo de ple i que, si no m’equivoco, he escrit en alguns llocs. Gran
part del plaer que trobem en les plasmacions de gènere (nissagues
novel·lesques, historietes de tebeo i de còmic, sèries de televisió) rau en la
repetició, en la recurrència, en el reconeixement d’allò que ens resulta
familiar. És per aquest motiu que, sovint, davant d’una primera novel·la,
sorgeix la pregunta: és el principi d’una sèrie? Quan una novel·la o un
telefilm agraden, quan el consumidor s’adona que connecta amb els personatges,
en vol més. Sempre en vol més.
Aquest principi universal és a l’origen
de les novel·les per entregues, que pretenien fidelitzar el públic. I el mateix
succeeix en el món dels còmics. La sèrie com a metàfora de la vida, la
necessitat de la repetició inherent a l’ésser humà. El reconeixement dels tòpics,
dels llocs comuns, de les convencions, produeix plaer. Una sorpresa inesperada
pot agradar, però la transgressió no pot esdevenir total. La norma establerta s’ha
de seguir.
Per a mi, personalment, va ser
molt important aquesta afirmació d’Ortiz. Massa vegades hi ha gent que, quan teoritza
sobre la novel·la negra actual, no sembla tenir clar que, per damunt de tot, s’està
referint a un gènere amb un codi prefixat. És una posició que jo m’he vist obligada
a defensar més d’un cop i que no tothom acaba de compartir.
Ortiz va anar desgranant,
acompanyat d’unes ben trobades imatges, la interessantíssima història del còmic,
de la novel·la gràfica, dels seus moments i personatges més rellevants. Resulta
del tot impossible reproduir en aquesta crònica tota la informació que ens va
lliurar i la diversitat de conceptes que va esmentar. No vull deixar de destacar,
però, el seu entusiasme contagiós (m’encanta quan algú adora allò que fa), la
seva parla rapidíssima i els seus comentaris aguts i divertits. També intentaré
resumir algunes de les seves
aportacions. Va fer referència a “Black Mask” com a publicació fonamental dins
del gènere. Fundada el 1920 pel periodista H. L. Mencken, és una eina cabdal a l’hora d’acostar-nos a la literatura
pulp, les històries d’aventures, de detectius, de l’ocult, del western. En el
seu còmput hi trobem 340 entregues, que s’estenen des d’abril de 1920 a juliol
de 1951, en què va desaparèixer.
Ortiz va citar també la famosa
agència de detectius Pinkerton, que encara existeix i en la qual hi treballava
Dashiell Hammett. Òbviament, la feina marcà l’escriptura d’aquest autor, que va
posar sobre el paper el munt d’històries interessants amb què es trobava cada
dia en el desenvolupament de la seva activitat professional.
Ortiz, que és un fanàtic de
Batman, ens va fer cinc cèntims d’altres personatges que han marcat fites importants.
Així, cità “The Shadow”, que sorgeix cap a 1930 i és d’autoria confusa perquè s’inicia
en els serials radiofònics. Personatge icònic, que sempre du dues armes al
damunt i que passà de la ràdio a la novel·la i més endavant al còmic.
Un altra figura imprescindible: “Dick
Tracy”, de Chester Gould, que representà una mena de pont entre el còmic
primitiu i les manifestacions posteriors. Amb ell s’inicien les trames de procediment
policial. Les històries de Dick Tracy palesen clarament un dels tòpics del
gènere: la maldat que queda reflectida en el físic del personatge. Els dolents
de Dick Tracy són molt lletjos. La lletjor vinculada a la maldat (lletjor
física i d’esperit).
Superman, Batman... els superherois,
segons que indica Ortiz, en els seus inicis no estaven tan codificats, però van
anar canviant amb el temps. De fet, continuen de plena vigència (mai no s’han
deixat de fer pel·lícules, sèries de televisió, publicacions, etc.). Ortiz va citar
també “The Spirit”, de Will Eisner, autor que està considerat a hores d’ara el
pare de la novel·la gràfica per a un públic adult.
En temps propers trobem un autor
de còmic, Greg Rucka, que aposta pels personatges femenins. O un altre, Ed
Brubaker, que actualment té un producte en curs, Criminal: una minisèrie de 5 o 6 números amb una història que comença
i acaba. La següent “temporada” (per dir-ho d’una manera prou entenedora) narra
una trama independent de la primera.
La intervenció d’Ortiz va ser
variada i extensa. Va fer llistes de detectius, ens va parlar de la fascinació del joc (Cluedo, per exemple), es va referir a autors i
personatges, ens va fer cinc cèntims de les seves predileccions. Quant a les
sèries de televisió, ens va marcar la diferència entre les tres possibilitats
narratives principals. Les “procedimentals” són les sèries amb episodis
independents, on la vida dels personatges no avança i es manté sense canvis del
primer episodi a l’últim (les sèries antigues, si ho recordeu, eren així:
penseu en Columbo). El que importa és
resoldre el cas i el plaer de la repetició. Després trobem el “serial”: tot
està lligat; la trama té un inici i un final, de manera que, si hom deixa de
veure un episodi, perd informació (Twin
Peaks o The Killing, per
exemple). En tercer lloc, les sèries més abundoses actualment, que combinen les
dues possibilitats (procedimental + serial). Els episodis són independents, però
el rerefons de l’entorn i de la vida dels personatges va avançant (Expedient X, Fringe... totes les que vulgueu, perquè en són la majoria).
Com dic sempre, un principi dels
blocs és no allargar excessivament les entrades. El lector es cansa i no és
desitjable que això passi. En qualsevol cas, amb el resum d’avui he intentat
aproximar-vos a una interessant intervenció que a mi, personalment, m’hauria
agradat esprémer encara molt més. Va ser genial.
Muchas gracias, Fran.
Un bon repàs dels clàssics
ResponEliminaUna crònica fabulosa
ResponEliminaMalgrat no ésser una entusiasta del genere, la veritat és que la ponència em va interessar molt.
ResponEliminaGràcies per les teves cròniques, Anna. Has passat uns dies molt durs. Una abraçada.
Al trobo admirable,al Francisco J. Ortiz, res de "friqui".Molt interesant tota la teva resenya d'aquesta trobada. Suposo que els Julios, són sempre inolvidables, amb tan bones experiències. I moltísimes gràcies per compartir-ho, també n'he disfrutat molt llegin-te.
ResponEliminaCarme Luis
Ostres Anna, quina crònica tan completa...i t'ha semblat que podies dir més...ets admirable i apassionada en tot el que fas, chapeau !! segueix així i gràcies per tot, Tura.
ResponEliminano et sabia l'afició a les series, jo m'he quedat enganxada a the killing...
ResponEliminaacabat "miracles perversos", demà começare "curvas peligrosas"
Ui, sí. Des de sempre. De fet, pràcticament, a la tele, no miro res més. Tret de pel.lis, és clar. Però mai no segueixo programes d'altres tipus, excepte l'incombustible Saber y ganar i els meus adorat documentals d'animalons.
ResponEliminaCom m'hagués agradat sentir al a l'Ortiz! M'encanten els còmics; encara recordo les hores que m'hi havia passat a la botiga que hi havia per la plaça del Pi!
ResponEliminaGràcies per la ressenya, m'ha recordat moments irrepetibles!
Una abraçada!