Napalm, de
Joan Canela i Jordi Colonques, publicada per Bromera el setembre d’enguany, ha estat Finalista al
XXVIII Premi de Novel·la Ciutat d’Alzira. Es tracta d’un text breu (197 pàgines),
escrit a quatre mans, que palesa sens dubte un interès remarcable.
Amb una agilitat indubtable, Napalm es construeix en set capítols,
un per cada dia de la setmana, de dilluns a diumenge. Aquest és el període
temporal en el qual es desenvolupa la història, una història de revenja
personal que acaba esdevenint un episodi de catarsi col·lectiva.
Canela i Colonques se serveixen d’un tempo d’intriga que va
in crescendo ‒i que obliga
el lector a no tancar la novel·la‒ per criticar durament la realitat valenciana. L’acció,
que té lloc a la ciutat del Túria durant una primavera extraordinàriament calorosa,
se centra en un seguit d’incendis de cotxes que es produeixen misteriosament en
diversos barris. Els incendis atemoreixen València, tot trencant l’harmonia urbana
a les portes de la celebració d’un important esdeveniment polític i comercial
(amb presència del rei inclosa). Tanmateix, els incendis només són una cortina
de fum (i mai millor dit) per introduir el cop de veritat, que ha de posseir una
magnitud sense parangó.
Per descomptat, no explicaré res més de la trama. Perquè, en
realitat, la trama és un pretext. Un pretext per reflectir la terrible realitat
de les nostres ciutats: el drama de la immigració, la marginació dels caiguts
en desgràcia, la misèria, la solitud, les terribles conseqüències de la crisi,
les diferències socials, la manca d’esperança. I, sobretot, la coexistència de
dos mons absolutament distints: el dels desheretats sense possibilitats de
futur i els dels poderosos sense escrúpols.
Malgrat la brevetat, la novel·la reflecteix a la perfecció els
diferents ambients i la psicologia dels personatges, així com la devastació de
la pèrdua i el dolor de la impotència. Com a lectors, de seguida ens sentim
posicionats. En això no hi ha cap dubte, però també assistim a la constatació que
cap solució, quan la vida és tan dura, acaba de portar-nos el consol definitiu.
La novel·la palesa un llenguatge actual, tot i que en alguns
moments m’ha semblat que barrejava una mica els registres. Una cosa són els
diàlegs i una altra les parts narratives. Tampoc he entès la necessitat d’incloure-hi
algunes escenes de sexe més que explícit, massa llargues i detallades, que no
venen gaire a tomb i que l’únic que aconsegueixen es trencar el ritme de la
vertadera història. Una bona novel·la no necessita això per captar l’interès.
En qualsevol cas, m’ho he passat molt bé. Un text de denúncia
i de crítica social que no s’està de fer un exercici de justícia poètica. A Napalm hi trobem tendresa, companyonia i
comprensió. Però també hi trobem, amb un realisme inherent a la nostra
societat, la desolació més absoluta de la condició humana.
Aquesta ressenya també ha estat publicada al digital Núvol
Moltes gràcies Anna Maria. Gràcies per llegir-te el nostre llibre i també per ressenyar-lo de forma tan bonica.
ResponEliminagràcies Anna Maria! ;)
ResponEliminaGràcies a vosaltres. M'ho he passat molt bé.
ResponEliminaUna abraçada i molta sort!
Gràcies per la ressenya. I l’enhorabona als autors!
ResponElimina