Abans de res, vull manifestar que em sembla interessant la
publicació d’un text com A la seva pell, de
Raquel Gámez Serrano. M’ho sembla per diversos motius, però el principal té a
veure amb la poca presència de drames carceraris en la novel·la negra catalana.
Amb aquesta recent aportació, número 17 de l’Editorial Llibres del Delicte,
estem fent front a una escassetat que ja no ho serà tant.
La novel·la neix de la pròpia experiència de l’autora com a
educadora social i de l’impacte que li causà el cas del 4F, que tots coneixem
gràcies al documental Ciutat morta. De
fet, un dels seus protagonistes directes, Rodrigo Lanza, ha escrit el pròleg que
encapçala la novel·la. La ficció que ens explica Raquel Gámez no hi té res a
veure, amb el cas 4F, però s’hi inspira per fer-nos palesa la història d’una
injustícia. D’una banda, perquè el protagonista empresonat, Leo, és innocent. D’una
altra, perquè, ho sigui o no, el tractament que rep a la presó no és un
tractament humà.
M’ha interessat moltíssim el debat que el text planteja. Un debat
vinculat a la funció de les presons. En el nostre sistema penitenciari la idea
és que els reclusos compleixin la condemna, però sempre amb vistes a la seva
reinserció social. En teoria, s’hi dediquen molts recursos. En la pràctica,
això funciona molt poc. És desesperançador pensar en la teoria del càstig, de
la qual ens va parlar Michel Foucault, que acaba essent la teoria imperant. Qui
té dret a imposar el càstig? Com es decideix? Com es quantifica? Tal com
considerava el filòsof francès, la llei escrita per l’home parteix de tot un
seguit d’arbitrarietats que no sempre s’avenen amb l’autèntic concepte de
justícia. I que, per descomptat, poc o res tenen a veure amb la reinserció.
La novel·la és dura, però de lectura lleugera. La seva
protagonista, Gal·la, és una noia idealista, altruista, que sortirà malparada
per voler descobrir la veritat a costa del que sigui. Suposo que, a un cert
nivell, funciona com un alter ego de l’autora. El seu desig de destapar les
irregularitats, la corrupció i la putrefacció que tot ho empudega toparà
frontalment amb la mateixa realitat que intenta denunciar.
Acostar-nos des de dins al funcionament d'una presó és un altre dels aspectes (ja he dit a l'inici que n'hi havia més d'un) que també m'ha interessat.
L'enorme violència, soterrada o explicita. El comportament -massa sovint discutible- de psicòlegs, metges, vigilants, funcionaris, educadors. Tot un món. Un univers paral·lel que nosaltres, des de fora, no ens podem ni imaginar. M'ha semblat molt adient que Raquel Gámez remarqui la fina línia que, encara que no en siguem conscients, separa el nostre món d'aquell altre. Un error. Un simple error, i tots podem anar-hi a parar. Farem bé de no mirar-nos-el des de l'atalaia dels "bons". Això dels "bons" i dels "dolents" no sempre és fàcil d'escatir, per més que ens ho vulguin fer creure les novel·les i les pel·lícules de policies.
Acostar-nos des de dins al funcionament d'una presó és un altre dels aspectes (ja he dit a l'inici que n'hi havia més d'un) que també m'ha interessat.
L'enorme violència, soterrada o explicita. El comportament -massa sovint discutible- de psicòlegs, metges, vigilants, funcionaris, educadors. Tot un món. Un univers paral·lel que nosaltres, des de fora, no ens podem ni imaginar. M'ha semblat molt adient que Raquel Gámez remarqui la fina línia que, encara que no en siguem conscients, separa el nostre món d'aquell altre. Un error. Un simple error, i tots podem anar-hi a parar. Farem bé de no mirar-nos-el des de l'atalaia dels "bons". Això dels "bons" i dels "dolents" no sempre és fàcil d'escatir, per més que ens ho vulguin fer creure les novel·les i les pel·lícules de policies.
El text alterna un
narrador omniscient en tercera persona amb la veu en primera persona de Leo, el
reclús empresonat. M’ha semblat que els capítols reflexius funcionen molt bé.
Són crítics i sense concessions. No hi ha un pam de net, la corrupció es pertot
i difícilment ens podrem salvar.
La ficció, com acostuma a dir el mestre Andreu Martín (i
Raquel Gámez remembra en el seu capítol d’agraïments), sempre supera la
realitat. La supera perquè està passada pel tamís de la literatura i, per tant,
pot gaudir de tots els seus recursos, arribar a molta gent i ser perpetuada en
el record. Aquesta és la idea que amara, en darrera instància, la trama del
llibre. Que no ens oblidem de Ciutat
morta, que no ens oblidem del que ens explica, que tinguem sempre present
que, darrere d’unes reixes insalvables, en un edifici de la nostra pròpia
ciutat, hi ha un munt de gent tancada. Aquesta gent pot ser culpable, però
també pot ser innocent. I, en qualsevol cas, es mereix un tracte just, civilitzat i humà.
Aquesta ressenya també ha estat publicada al Digital Núvol
Coincideixo en pensar que el debat que plantegeu (novel·la i tu) és interessant i necessari.
ResponEliminaPel que en dius és un llibre molt interessant i que no es pot deixar fins que s'acaba. El tindré en compte. Gràcies Anna Maria.
ResponEliminaMarta Valls
Interessant tot el que ens expliques de "A la seva pell" a més a més de tenir un títol suggeridor. Promet una lectura entretinguda.
ResponEliminaUna abraçada Anna!
Magnífica ressenya, Anna Maria. L'ordre institucional de la presó, la seva funció, sovint no té res a veure amb l'article constitucional que parla de la reinserció. També té una altra funció: tranquil·litzar les consciències, sobretot la dels que estem a l'altra banda de les reixes. Moltes gràcies per la teva lectura.
ResponEliminaVaig trobar brutal el documental "Ciutat Morta" i el diari de la Patrícia. Pel tema que tracta aquesta novel·la i per com en parles, penso que ha de ser una lectura interessant i per reflexionar. Apuntada.
ResponEliminaAquesta novel·la m'hauria passat per alt de no ser pel teu comentari.
ResponEliminaUna de les meves primeres tasques de recerca en el món dels medicaments va ser als tres centres que hi havia aleshores a la ciutat de Barcelona, la Model, Wad-Ras i la Trinitat. Vaig tenir l'oportunitat de "ser dins", a les infermeries, uns quants dies. Vaig aprendre unes quantes coses durant aquell període, encara tinc unes quantes imatges gravades en alguna neurona, i la sensació que hi ha assignatures pendents a la societat.
Aquesta tarda compraré la novel·la de la Raquel. Gràcies, Anna!