Les escopinades dels escarabats no arriben al setè soterrani del pedestal
on s’aixeca la meva estàtua és el breu i senzillet títol de la novel·la d’Andreu
Martín guanyadora del XXV Premi de Novel·la Ciutat d’Alzira i publicada per
Bromera. Una ficció negra negríssima, impecable en la seva construcció i amb
una trama prou imaginativa que reflecteix sense pèls a la llengua els temps de
corrupció i escàndols que estem vivint.
Que Andreu Martín és el mestre
ho sabem tots, i a Les escopinades dels
escarabats ho demostra amb escreix. Sap conjuminar a la perfecció els
aspectes purament literaris amb la reproducció intel·ligentíssima i àcida de la realitat, tot aconseguint
una novel·la divertida, irònica i dura que ho critica tot i que conté el conjunt
d’elements típics del gènere: violència, sexe, psicòpates, sicaris,
prostitutes, crims tortuosos, polítics corruptes, blanqueig de diners, empreses
pantalla i etcètera, etcètera.
L’obra es llegeix de pressa i
amb plaer, sense poder evitar un somriure als llavis. Excel·leix, al meu
entendre, en la construcció dels personatges, sobretot en el personatge de Melba,
la “dona de la vida” que, com ella mateixa manifesta, es dedica a això, a “donar
vida”. També en Guillem i en Sergi són dos personatges entranyables, que ajuden
a contrarestar la bogeria megalòmana de Germán Rojo, un sàdic sense ètica ni
escrúpols que es pensa que es Déu.
Martín estructura la novel·la
mitjançant una llarga sèrie de capítols breus i no té manies a l’hora de fer-la
bilingüe. Aquells personatges que s’escau que parlin castellà, el parlen. Sense
cursives ni marques diferenciadores. A mi em sembla perfecte. En nom de la
versemblança i de la naturalitat. La nostra societat és així i, si volem
mostrar-la de veritat, doncs ja està. No vol dir que sigui l’única solució. A
més, conec prou gent a qui no li agrada. Però en algunes ocasions resulta la
més encertada i punt.
He xalat molt amb totes les
brometes, ironies i tocs del mestre. I m’ha encantat la seva invenció del
Demoniejo de MonDeMon, el ninotet que fa pujar com l’escuma l’empresa del
dolent dolentíssim. Durant tota la lectura he tingut ganes de veure’l dibuixat,
de saber com se l’imaginava l’Andreu. Aquesta és la prova que la ficció, si és
tan bona i tan autèntica, s’acaba confonent en el nostre cervell amb la realitat.
Si algú de vosaltres encara no ha
llegit Els escarabats, ja ho sabeu.
Gaudi assegurat, negrots.
Aquest llibre el vaig regalar a algú de la meva família. Estic esperant que l'acabi per llegir-lo jo, que ja en tinc ganes... I ara encara més! Gràcies!
ResponEliminaEl tinc el llibre, ara he de trobar el moment de llegir-lo. Espero que sigui aviat. Gràcies per la ressenya.
ResponEliminaÀngels.
Sempre fa de bon llegir les obres del meu il.lustre veí.
ResponEliminaGràcies Anna pels teus comentaris.
Bon estiu!
Ja el tinc a la llista de pendents.
ResponEliminaA la llista ara mateix!!!
ResponEliminaOportuna la reflexió sobre bilingüisme i versemblança, un debat que m'agrada pel motiu que ja saps. És cert que hi hauria altres recursos i solucions, però aquest també és vàlid i me n'alegro molt que l'Andreu Martín el practiqui. Per mi, indica un bon estat de salut cultural i una "normalitat" sense prejudicis en el tractament de la societat en què vivim.
ResponEliminaD'altra banda, fa bo saber que el mestre continua ben actiu, ni que sigui amb obres menors.
Qui ho diu que és una obra menor?
ResponElimina