Vaig iniciar
la lectura de Respirar por la herida amb
moltes ganes. L’autor venia avalat pel gran èxit de la seva novel·la anterior, La tristeza del samurái, que a
França, sense anar més lluny, ha obtingut Le Prix du Polar Européen a la millor
novel·la negra. Tanmateix, per a mi el motiu més important no era literari, sinó personal.
La simpatia, afabilitat i intel·ligent conversa de Víctor del Árbol m’havien
obert les ganes de conèixer a fons què ens oferia com a escriptor.
En submergir-me en el complex entramat de Respirar por la herida –522 pàgines
trepidants, intenses, aclaparadores– m’he sentit com feia temps que no em
sentia. He tingut la sensació d’endinsar-me completament en un univers personal
i distint, en una trama d’aquelles que no et deixen respirar (i perdoneu la
broma fàcil). Com quan era joveneta i certes novel·les m’absorbien del tot
perquè em semblaven monumentals. Em resulta difícil descriure la sensació, però
–per fer-ho ras i curt– és aquella que m’ha convertit en la lectora que sóc.
Parlo de literatura diferent, magnètica, brutal.
Com a exercici literari, el llibre no combrega amb convencions.
Un cop més, una novel·la suposadament negra m’ha confirmat com en són de
difuses, actualment, les fronteres del gènere. A Respirar por la herida no hi trobarem el típic afer criminal que s’ha
de resoldre, no hi trobarem investigacions policials ni un protagonista en
conflicte. La trama (negra negríssima des del punt de vista dels esdeveniments
que narra), s’avé amb els paràmetres de les històries corals (no he comptat els
personatges, però jo diria que en són més de 20) de vides insòlitament encreuades.
Amb la boca oberta i el cor en un puny, el lector assisteix al descabdellament
d’una troca ben enredada. Res no és el que
sembla. Els girs narratius se succeeixen sense treva fins a completar un
trencaclosques sorprenent, fosc i punyent, on gairebé res no es produeix per atzar.
Respirar
por la herida és essencialment una novel·la de personatges, on cada un d’ells
hi juga un paper imprescindible. Tots estan perfectament descrits i delimitats, però
n’hi ha alguns que realment m’han subjugat. Ibrahim, Guzmán, Who, la petita
Sara. La societat que reflecteix Víctor del Árbol és una societat al límit,
bruta i podrida. L’autor no fa concessions, però en la distància curta no tot
resulta tan clar. Tothom arrossega sentiments oposats, dubtes interns,
inseguretats insalvables. Tothom té un punt feble, un dolor amagat, un passat
que li rosega l’ànima.
Víctor del Árbol ens interroga a través dels personatges.
Què faríem nosaltres en situacions similars? Com afrontaríem la pèrdua d’algú
que estimem? És la venjança una bona solució o tal vegada hem de trobar el camí
del perdó? A la novel·la, que es clou amb un balanç terrible, gairebé ningú no
aconsegueix redimir-se. Gairebé. Però qui se’n surt, ho fa a partir de l’amor.
Encara que sembli una paradoxa, l’autèntic fil conductor de Respirar por la herida és la nostra il·limitada
capacitat d’estimar. I no em refereixo només a l’amor romàntic (que també),
sinó sobretot a un amor amb majúscules que ningú no qüestiona: el sentiment immens
dels pares envers els fills. El motor de la història és aquest amor, que sempre es troba més enllà del
bé i del mal, més enllà de la mort.
Al meu entendre, Víctor del Àrbol no pretenia escriure una
novel·la de gènere. Però el dinamisme, l’agilitat i la capacitat d’efectisme del
“negre” li resulten útils. No vull amagar que la novel·la m’ha inquietat, tot i
que algunes situacions m’han semblat excessives. La desesperació i el dolor tot ho amaren. Tothom
pateix tant, tothom té tant a amagar, tot és tan obscur...
Les fronteres entre
allò èticament correcte es dilueixen. Ja no ens importa, com a lectors, que el
delicte o el delinqüent siguin descoberts. Només volem saber, volem entendre,
volem conèixer què oferirà al destí a aquells éssers que la ploma omniscient de
l’escriptor ha decidit dibuixar. Hi ha personatges que m’han resultat més
creïbles, d’altres no tant. Però el conjunt és inusitadament addictiu, amb uns
ambients perfectes, molt cinematogràfics. Respirar
por la herida, en pantalla de cine, podria ser una autèntica passada.
I és que hi ha una cosa definitiva. I per això ens enganxa. Víctor
del Árbol ha escrit una novel·la extremadament humana.
Evidentment, la recomano. Que en gaudiu molt, negrots.
T'he anat veient tant entussiasmada aquests dies que ja l'havia posat a la "llista de la compra", ara despres de veure la ressenya l'hauré de posar més amunt. noia, no els puc comprar pas tots... Moltes gràcies.
ResponEliminaMARTA VALLS
Fa dies que ”Respiravas por la herida”. Entenc pel que expliques que hi estesis tan enganxada.
ResponEliminaLes dues imatges que has penjat en la ressenya, boníssima com sempre, ho diuen tot...crec que patirem llegint aquesta novel·la.
ResponEliminaA la llista!
Tura
Amb el que dius, la seva lectura resulta del tot imprescindible.
ResponEliminaVinga a la fila!
Gràcies!
Entre el que va comentar el mateix Vìctor a la presentació del llibre i la teva ressenya tinc moltes ganes de començar el llibre.
ResponEliminaEl Víctor va dir que volia aprofundir en els personatges del Guzman i l'Ibrahim en una altra obra...endavant, Víctor!
Gràcies per aquesta esperada entrada al bloc, Anna!!Una abraçada!!
Ostres, doncs això no ho sabia. Són dos personatges molt potents.
ResponEliminaA mi l'Ibrahim m'agrada especialment. És una bona notícia.
La meva propera lectura
ResponElimina