Pluja negra, de l’italià Flavio Soriga
(Uta, 1975), és el quart títol de la col·lecció de novel·la negra en català Crims.cat, engrescadora aposta de
l’Editorial Alrevés sota la direcció d`Àlex Martín Escribà. Crims.cat pretén omplir un buit ja
històric en el mercat editorial en llengua catalana: la normalització del
gènere amb una col·lecció de qualitat que inclogui no només producció pròpia, sinó
també traduccions d’autors estrangers de prestigi fins ara desconeguts en les
diverses llengües de l’Estat. Pluja negra,
que a Itàlia fou guardonada amb el Premio Grazia Deledda Giovani, corrobora sens
dubte que l’aposta de Crims.cat és moderna,
dinàmica i amb una bona visió de futur.
El text de Soriga és molt poc convencional. L’acció es
desenvolupa a Nuraiò, un minúscul poble de Sardenya on, aparentment, no hi
passa mai res. Tanmateix, darrere de l’avorriment de la quotidianitat, hi descobrim
un ambient asfixiant, enclotat en el pou de les baixes passions, les rancúnies
i els interessos ocults.
La novel·la és dura, negríssima, envoltada d’una
atmosfera que gairebé no ens deixa respirar. Soriga empra el correlat de la
inclemència meteorològica per dibuixar una realitat closa i provinciana, una
ruralitat ancestral on les emocions es desborden amb violència. Sempre la pluja
densa, fosca, persistent. Una Pluja negra
que ofega i domina, que ennuvola els sentits. La tria estilística hi té molt a
veure. L’autor estructura el text en capítols breus, però s’empara en una prosa
aparentment anòmala, descurada, feta de juxtaposicions i d’irregularitats, per recrear
a la perfecció el clima d’angoixa. L’exploració lingüística de Soriga sens
dubte ha esdevingut un repte per al talent de Pau Vidal, responsable de la
traducció. Un cop més, Vidal ha excel·lit en una tasca que l’autor de Pluja negra no li ha posat gens
fàcil.
L’obra representa un magnífic testimoni per demostrar que
la narrativa criminal pot esdevenir molt més que un simple gènere
d’entreteniment (tradicional acusació, tendenciosa i obsoleta, que hauríem de
desterrar per sempre). L’autor no té pèls a la llengua per abocar la crítica
d’una societat malalta i corrupta: el mal, si procedeix del poder establert, té
el camí planer per desenvolupar-se amb total impunitat. Però, per damunt de
tot, construeix un univers que ens enfonsa dolorosament, a través de la investigació
d’un terrible crim passional, en les més obscures profunditats de l’ànima
humana. No és aquesta la finalitat de la literatura amb majúscules?
La novel·la encara ofereix un nivell més
d’interpretació. Tal vegada el més significatiu. I és que Soriga posa en relleu
un debat al voltant del gènere negre, de la seva banalització excessiva, de les
modes més recents. Invocant autors de solvència tan contrastada com el suís Friedrich
Dürrenmatt, l’autor italià utilitza Pluja
negra com un exercici de dignificació del gènere. I ho aconsegueix,
indubtablement. Narrativa negra innovadora i de densitat, adequada especialment
per a qui vulgui gaudir del gènere sense renunciar a la bona literatura.
Aquesta ressenya també ha estat publicada al Portal de Cultura Núvol
He quedat atrapada amb la teva ressenya, sempre tan interessant; "Pluja negra" ja està a la llista; aquest ambient, tan fosc, de poble petit m'apassiona.
ResponEliminaBona nit Anna, Tura.
A mi també en sedueixen el títol i la ressenya...anuncien un contingut apassionant!
ResponEliminaUna abraçada!!